close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Geely vill växa på västkusten

Publicerad 2016-03-08 11:42

LOCKAR MED INVESTERINGAR. Mats Fägerhag och Conghui An, vd respektive ordförande för Cevt i Göteborg som länkar samman arkitekturen i Volvo Cars och Geelys bilar. Foto: Cicci Jonson

Kinesiska Geely är berett att fördubbla sin satsning på 3 miljarder kronor per år i Göteborg och lägga sitt Europakontor där. Men vill ha motprestationer.
”Brist på stöd kan hindra fortsatta investeringar”, säger Cevts styrelseordförande Conghui An.

Han är också vd för Geely Auto, som liksom Cevt och Volvo Cars ägs av Geely Holding.

Annons:

Fakta

Geely

Zhejiang Geely Holding Group, ofta benämnt Geely Holding, grundades 1986 av Li Shufu. Äger även Volvo Cars, London Taxi och utvecklingsbolaget Cevt.

Cevt är baserat på Lindholmen. Inviger ett kontor i Trollhättan på onsdag.

Cevt står för China Euro Vehicle Technology och bolaget i Göteborg utvecklar en gemensam arkitektur för bilar i den mindre storleksklassen för Volvo Cars och Geely Auto.

”Ursäkta om jag är uppriktig, men affärsklimatet i den här regionen är inte särskilt välkomnande”, säger den kinesiske ordföranden under ett besök i Göteborg.

Han sitter i ett av konferensrummen i de byggnader som Cevt huserar i på Lindholmen. Bolaget har växt i raketfart sedan det startade 2013 och behöver ständigt nya lokaler. Nu sysselsätter Cevt 1.700 personer, varav 700 konsulter. 500 är anställda i Göteborg och lika många i Kina. Den närmaste tiden behöver bolaget anställa ytterligare 300.

Conghui An gav beskedet att verksamheten med forskning och utveckling ska fortsätta med samma investeringsgrad som tidigare till 2021, det vill säga minst tre miljarder kronor per år.

Frågan om Göteborg också ska bli Geely Autos Europakontor, när det kinesiska bilmärket siktar på en global lansering, är mer osäker. Ett huvudkontor innebär ytterligare 3 miljarder kronor per år och åtskilliga arbetstillfällen.

Beslutet ska fattas inom ett till två år.

”Det är viktigt att vi stöder samhället och att samhället stöder oss” säger Conghui An.

Exakt vilka stöd han efterfrågar vill han inte precisera. Han säger att det mer handlar om en attityd. Till exempel har det varit alltför krångligt för kineser att få visum och han lyfter fram hur svårt det har varit med bostäder. Geely har heller inte fått hjälp med arbetskraft, mark eller lokaler som bolaget har vant sig vid när man har valt etableringsorter i Kina och även när man köpte London Taxi och bestämde sig för att satsa på anläggningen i engelska Coventry.

Informationschefen Victor Young bryter in:

”I Storbritannien investerar vi 250 miljoner pund och får stödåtgärder värda 100 miljoner pund . Det är exempel på stöd vi kan få”, säger han.

I svensk valuta motsvarar summorna 3,2 miljarder kronor respektive 1,3 miljarder kronor.

”Vi vet att Storbritannien agerar aggressivt för att locka till sig verksamhet. Vi ska göra allt vi kan för att hjälpa Geely. Fast jag tror inte att Sverige ska tävla med kontanta medel utan våra bästa argument handlar om kompetens”, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

Uppdraget till ingenjörerna på Cevt har ökat sedan starten. Utvecklingsdelen åt Volvo Cars handlar om arkitekturen till bilar som ska ersätta nuvarande 40-serien. För Geely Auto är uppdraget mer långtgående och rör även design och helt färdiga bilmodeller.

Mats Fägerhag, med förflutet både på Saab Automobile och på Volvo Cars, är vd för Cevt.

”Snabbhet har fått en annan mening sedan jag började jobba med Geely. Hur snabbt vi än jobbar vill de att vi gör det snabbare. Det vi har åstadkommit här skulle nog de flesta tycka är omöjligt”, säger han.

Geely gav sig in i bilbranschen så sent som 1997. Kunderna har mest funnits på hemmamarknaden Kina. 2010 – samma år som Geely köpte Volvo – fanns målet att det kinesiska budgetmärket skulle sälja två miljoner bilar 2015. Fjolåret stannade på 510.000 bilar.

Med de bilar som utvecklas i Göteborg tror Geely på ökad global försäljning. Första bilen ska visas om ett par månader.

Någon tidsplan för när Geely ska lansera sina bilar i Europa avslöjas inte. Men Conghui An berättar att man tänker sig en framtida lokal produktion.

”Europeisk produktion finns i vår strategi”, säger han.

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
I dag -1,11 Pkt
2016-08-25 09:00 - 17:30
OMXSPI -0,22% 505,34

OMXSPI

-0,22%

Skapad 2016-08-25 11:46

Under nollan

BÖRSEN. Torsdagens handel börjar under strecket - gruvbolaget går i täten för nedgången.

I dag -41,35 Pkt
2016-08-25 09:00 - 17:30
N225 -0,25% 16 555,95

Nikkei 225

-0,25%

Skapad 2016-08-25 08:00

Energibolag tappar

ASIENBÖRSER. Det är nedåt på Tokyobörsen med energibolag som tappar på ett lägre oljepris.

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
11:31 % Senaste
Atrium Ljungberg B 2,25 145,60
Holmen B 1,66 306,90
Holmen A 1,54 304,10
Lundin Mining Corporation SDB -3,17 33,29
Fingerprint Cards B -2,83 109,80
Electrolux A -2,45 235,00
Världsindex
Nikkei 225 -0,25% 16 555,95
Hang Seng Index 0,03% 22 826,87
FTSE 100 Index -0,31% 6 814,37
Dax 30 -0,64% 10 555,41
CAC 40 -0,95% 4 393,51
Dow Jones Industrial Average -0,35% 18 481,48
NASDAQ Composite -0,81% 5 217,70
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 10 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
Lucara Diamond Corp 8 5 0
SAS 1 7 2
Nokia 3 3 0
Tieto 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
Hansa Medical 0 4 0
Svolder 2 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
North Chemical 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Verisec 0 3 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
RAY B
7,28
LUMI SDB
-3,17
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)