Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Geely vill växa på västkusten

  • LOCKAR MED INVESTERINGAR. Mats Fägerhag och Conghui An, vd respektive ordförande för Cevt i Göteborg som länkar samman arkitekturen i Volvo Cars och Geelys bilar. Foto: Cicci Jonson

Kinesiska Geely är berett att fördubbla sin satsning på 3 miljarder kronor per år i Göteborg och lägga sitt Europakontor där. Men vill ha motprestationer.
”Brist på stöd kan hindra fortsatta investeringar”, säger Cevts styrelseordförande Conghui An.

Han är också vd för Geely Auto, som liksom Cevt och Volvo Cars ägs av Geely Holding.

Cevt står för China Euro Vehicle Technology och bolaget i Göteborg utvecklar en gemensam arkitektur för bilar i den mindre storleksklassen för Volvo Cars och Geely Auto.

”Ursäkta om jag är uppriktig, men affärsklimatet i den här regionen är inte särskilt välkomnande”, säger den kinesiske ordföranden under ett besök i Göteborg.

Han sitter i ett av konferensrummen i de byggnader som Cevt huserar i på Lindholmen. Bolaget har växt i raketfart sedan det startade 2013 och behöver ständigt nya lokaler. Nu sysselsätter Cevt 1.700 personer, varav 700 konsulter. 500 är anställda i Göteborg och lika många i Kina. Den närmaste tiden behöver bolaget anställa ytterligare 300.

Conghui An gav beskedet att verksamheten med forskning och utveckling ska fortsätta med samma investeringsgrad som tidigare till 2021, det vill säga minst tre miljarder kronor per år.

Frågan om Göteborg också ska bli Geely Autos Europakontor, när det kinesiska bilmärket siktar på en global lansering, är mer osäker. Ett huvudkontor innebär ytterligare 3 miljarder kronor per år och åtskilliga arbetstillfällen.

Beslutet ska fattas inom ett till två år.

”Det är viktigt att vi stöder samhället och att samhället stöder oss” säger Conghui An.

Exakt vilka stöd han efterfrågar vill han inte precisera. Han säger att det mer handlar om en attityd. Till exempel har det varit alltför krångligt för kineser att få visum och han lyfter fram hur svårt det har varit med bostäder. Geely har heller inte fått hjälp med arbetskraft, mark eller lokaler som bolaget har vant sig vid när man har valt etableringsorter i Kina och även när man köpte London Taxi och bestämde sig för att satsa på anläggningen i engelska Coventry.

Informationschefen Victor Young bryter in:

”I Storbritannien investerar vi 250 miljoner pund och får stödåtgärder värda 100 miljoner pund . Det är exempel på stöd vi kan få”, säger han.

I svensk valuta motsvarar summorna 3,2 miljarder kronor respektive 1,3 miljarder kronor.

”Vi vet att Storbritannien agerar aggressivt för att locka till sig verksamhet. Vi ska göra allt vi kan för att hjälpa Geely. Fast jag tror inte att Sverige ska tävla med kontanta medel utan våra bästa argument handlar om kompetens”, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

Uppdraget till ingenjörerna på Cevt har ökat sedan starten. Utvecklingsdelen åt Volvo Cars handlar om arkitekturen till bilar som ska ersätta nuvarande 40-serien. För Geely Auto är uppdraget mer långtgående och rör även design och helt färdiga bilmodeller.

Mats Fägerhag, med förflutet både på Saab Automobile och på Volvo Cars, är vd för Cevt.

”Snabbhet har fått en annan mening sedan jag började jobba med Geely. Hur snabbt vi än jobbar vill de att vi gör det snabbare. Det vi har åstadkommit här skulle nog de flesta tycka är omöjligt”, säger han.

Geely gav sig in i bilbranschen så sent som 1997. Kunderna har mest funnits på hemmamarknaden Kina. 2010 – samma år som Geely köpte Volvo – fanns målet att det kinesiska budgetmärket skulle sälja två miljoner bilar 2015. Fjolåret stannade på 510.000 bilar.

Med de bilar som utvecklas i Göteborg tror Geely på ökad global försäljning. Första bilen ska visas om ett par månader.

Någon tidsplan för när Geely ska lansera sina bilar i Europa avslöjas inte. Men Conghui An berättar att man tänker sig en framtida lokal produktion.

”Europeisk produktion finns i vår strategi”, säger han.

Tyck till
Tyck till