close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Håkan Matson: Bo Andersson utmanade Putin

Uppdaterad 2016-03-06 14:47. Publicerad 2016-03-06 14:42

Bo Andersson.

Det är enkelt att peka på de enorma förlusterna som orsak till att Bo Andersson nu får sparken från ryska Avtovaz. Men det är inte hela sanningen.
Bakom ligger också att han startade krig med underleverantörer, sparkade 25 000 anställda och därmed utmanade gamla, ryska maktstrukturer.

Efter fyra mycket framgångsrika år som chef för Rysslands största lastbilstillverkare, Gaz Group, där Bo Andersson sparkade hälften av de anställda, och kraftigt höjde nivån för produktion, effektivitet och kvalitet, lockades han 2013 över till Avtovaz, egentligen för att utföra samma operation.

Annons:

Fakta

Avtovaz

Avtovaz tillverkar bilar av fyra märken; Lada, Renault, Nissan och Datsun. I fjol tillverkades 468 500 bilar, 19 procent färre än 2014.

Under 2015 minskade orderingången med 8 procent till motsvarande 18,6 miljarder kronor. Förlusten blev motsvarande 7,8 miljarder kronor, tre gånger så mycket som 2014.

Bolaget startade 1970 i staden Stefropol /Stavropol?? vid Volga. Produktionen skedde i samarbete med Fiat, som bidrog med tekniken i form av modellen Fiat 124. Staden bytte också namn till Togliatti, efter den italienske kommunistledaren Palmiro Togliatti.

Företaget har i dagsläget två fabriker i Ryssland, Togliatti, den största fabriken i Ryssland, och i Izjevsk.

Strax före finanskrisen 2008 köpte Renault 25 procent av Avtovaz från ryska staten för över 8 miljarder kronor. Därefter drabbades märket av en kollaps och vara nära att gå under. Räddningen kom från de två delägarna: ryska staten bidrog med över 20 miljarder kronor, Renault stoppade in ytterligare drygt 3 miljarder kronor, i form av teknologi och kunnande, efter något som liknades vid utpressning från Putins sida.

I fjol sommar tog Renault och partnern Nissan ännu ett steg och köpte för drygt 6 miljarder kronor 67,1 procent av det holdingbolag som äger Avtovaz, något som i praktiken innebär att alliansen nu kontrollerar 50,1 procent av bolaget.

Renault-Nissan hade då i två steg ökat sitt ägande i bolaget och satsningen hade blivit ett prestigeprojekt för president Vladimir Putin – och en sak står klar: Bo Andersson hade aldrig kunnat lämna Gaz Group för Avtovaz utan Putins aktiva medgivande.

Avtovaz hade när Bo Andersson tog över gått med förlust under sex av de senaste åtta åren. Han fick tre mål med sig. Nå upp till 20 procents marknadsandel, positivt kassaflöde och 6 procents rörelsemarginal.

Men förlusterna inte bara fortsatte – utan ökade tre gånger i fjol jämfört med 2014. Svindlande 7,8 miljarder kronor rann ur det redan ekonomiskt svaga bolaget.

Till detta finns självklara förklaringar. Västvärldens sanktioner på grund av konflikten i Ukraina och det fallande oljepriset förpassade den ryska bilförsäljningen i fritt fall i fjol. Totalmarknaden rasade med 36 procent och med 50 procent de senaste två åren. Avtovaz sjönk "bara" med 19 procent, tog därmed marknadsandelar och tillverkade 468 500 bilar av märkena Lada, Renault, Nissan och Datsun.

Men den akuta krisen tvingade Bo Andersson att för två veckor sedan införa såväl lönesänkningar som fyrdagarsvecka det kommande halvåret, sedan den ryska regeringen stoppat fler nedskärningar.

Det har varit självklart att Avtovaz behöver ännu en kapitalinjektion för att undvika konkurs – och att den måste komma från den franska partnern.

Men Bo Andersson hade också egna mål när han tog över ledningen för Avtovaz: att höja kvaliteten och därmed anseendet för det ryska märket Lada, inte minst på hemmamarknaden.

Han har också lyckats få ut nya, betydligt bättre modeller – något som jag kunde konstatera i fjol då jag fick provköra Bo Anderssons stolthet Vesta, med en kvalitet långt mycket bättre än vi har varit vana vid med ryska bilar. Han lyckades också öka produktiviteten. Tillverkningstiden har minskat från 50 timmar till 20.

Under den här processen har Bo Andersson startat något som måste liknas vid ett krig med flera underleverantörer, sedan han underkänt kvaliteten på komponenterna och vid upprepade tillfällen helt enkelt skickat tillbaka delarna.

Den tuffa hållningen har också gällt OAT, som ägs av Rostec – som händelsevis är den ryska statens delägare av Avtovaz.

Bo Andersson har därmed utmanat den ryska staten och ytterst president Putin. Även om det har varit befogat för att nå kvalitetsmålen har det samtidigt varit alltför djärvt i mångas ögon.

För att höja kvaliteten på Vesta har Bo Andersson dessutom övergivit ryska underleverantörer och handlat komponenter i väst, något som efter rubelns fall varit en stor del av förklaringen till de ökande förlusterna. Vesta-bilarna har därmed sålts med förlust.

Uppenbarligen har detta blivit för mycket för delägaren Rostec.

Bolagets chef Sergej Chemerov råkar vara vän med president Putin sedan 80-talet och säger till Wall Street Journal att "spänningen stiger" i Avtovazs hemmastad Togliatti, på grund av Anderssons upprepade nedskärningar av personalen.

"Jag har sagt till honom flera gånger att vara försiktig, men han förstår inte", säger Chemerov.

Bo Andersson är som person tuff och rak och väjer aldrig för svåra åtgärder för att nå sina mål. Det var den karaktären som tog honom från jobbet som inköpare på Saab Automobile till toppositionen som inköpschef för hela General Motors, där han var ytterst nära att också utses till chef för hela GM.

Allt pekar mot att han nu har utmanat mer än vad den politiskt styrda ryska bilindustrin tål.

Och även om det pågår en räddningsaktion på nätet, där anställda vädjar om att Bo Andersson ska få behålla jobbet, torde hans dagar i Ryssland vara räknade.

Bo Andersson förekom i spekulationerna för vd-jobbet på AB Volvo, som sedan gick till Scanias Martin Lundstedt, och kring en rad andra toppjobb i industrin och han lär knappast sakna anbud när han sparkas från Avtovaz.

Frågan är snarare vad han själv vill göra nu.

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
I dag -19,31 Pkt
2016-07-27 09:00 - 17:30
DJI -0,10% 18 473,75

Dow Jones Industrial Average

-0,10%

Skapad 2016-07-26

Kräftgång på börserna

USA-BÖRSERNA: Wall Street pendlade mellan plus och minus på tisdagen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Kinnevik AB ser. A 3,46 260,00
Axis 3,21 350,00
Swedish Orphan Biovitrum 2,07 108,50
SSAB A -3,49 27,39
SSAB B -2,92 21,60
Nobia -2,36 78,50
Världsindex
Nikkei 225 1,39% 16 610,19
Hang Seng Index -0,20% 22 086,25
FTSE 100 Index 0,21% 6 724,03
Dax 30 0,49% 10 247,76
CAC 40 0,15% 4 394,77
Dow Jones Industrial Average -0,10% 18 473,75
NASDAQ Composite 0,24% 5 110,05
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 20 3
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 5 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 7 0
Tieto 3 4 0
Concentric 4 1 0
Handelsbanken 0 1 3
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 2 0
Svolder 2 1 0
Addtech 3 0 0
Assa Abloy 0 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Verisec 0 3 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
ACAD
7,25
EPIS B
-6,82
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)