Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så ska modebranschen lösa krisen

  • Foto: Diane Bondareff / TT

Samtidigt som modeveckan i New York skapar enorm hajp är organisationen kring eventet hopplöst utdaterad. Efter att arrangörerna insett sina begränsningar och tagit hjälp av en världens mest prestigefulla konsultfirmor blåser nu förändringens vindar genom modeindustrin.

Under modeveckan i New York i februari kan hela världen ta del av kollektionerna i realtid genom sociala media. Men processen att sedan ta kläderna till butik är bedrövlig långsam, skriver Bloomberg.

Medan budgetkedjor som Zara och H&M lyckas släppa sina kollektioner redan efter ett par veckor går det alldeles för långsamt för de exklusiva designmärkena, vars distribution tar upp till ett halvår.

När kläderna som visats på catwalken väl kommer till butik är de redan bortglömda sedan länge och får snabbt reas ut. Kollektionerna finns inte heller på plats i synk med säsongerna. Konsumenterna vill kunna köpa plaggen direkt och slippa gå på baddräktsjakt i februari.

Den utdragna distributionsprocessen gör det svårt för modetidningarna att ge sina läsare relevant läsning och sätter dessutom hård press på designerna, vilket skadar deras kreativitet och ökar risken för utbrändhet, uppger Bloomberg.

Fashion designers of America, modeindustrins ”branschorganisation” med designerikonen Diane von Furstenberg i spetsen, har nu tagit sitt förnuft tillfånga och insett att det är dags för en rejäl omorganisation.

I december förra året gick de själva ut med att de anlitat den smått legendariska managementkonsulten Boston Consulting Group för minska ned ledtiderna och på så sätt underlätta för både designers, återförsäljare och media.

I januari påbörjade sedan managementfirman en sex veckor lång studie där de intervjuat 50 nyckelpersoner i modebranschen; designers, återförsäljare och moderedaktörer.

Under torsdagen släpptes resultatet som ska utmana status quo och avgöra modevärldens framtid.

”Tiden är en mogen för en förändring”, skriver konsultfirman i rapporten och listar sedan sina förbättringsförslag.

En av de lösningar som föreslås är att hålla privata möten med återförsäljare och media 4-6 månader innan det är dags för varorna att komma ut i butik. På så sätt har återförsäljarna och modemagasinen gott om tid att bygga upp förväntningarna på den nya kollektionen och kläderna skulle anlända till butik lagom till att de visas upp på catwalken.

Anda alternativ som presenterades var att använda särskilda kapselkollektioner, bestående av ett tiotal godbitar från varje modehus, som ska kunna köpas direkt i samband med modeveckan.

Nu är det upp till de enskilda märkena att välja hur de vill gå vidare. Många toppdesigners som Burberry, Tom Ford och Tommy Hilfiger har redan meddelat att de går över till en ”se nu-köp nu”-modell.