Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kinesiska miljoner får klockföretag att ticka

  • TÄNKER NYTT. Henrik Jarl och Fredrik Rosén, marknadschef respektive vd för Anima, ska snart premiärvisa sin smarta klocka där designen är viktigare än tekniken. Foto: Fredrik Norrlid

Med över 94 miljoner kronor i kinesiskt riskkapital ska Anima utmana branschen kring kroppsnära teknik.
Malmöbolagets första produkt blir en smart klocka av klassiskt snitt.

I Västra hamnen i Malmö utvecklar Animas cirka 60 anställda och konsulter en smart klocka där design ska få vinna över funktion.

Arbetet har pågått i drygt ett halvår och grundarna har varit fåordiga kring vad bolaget utvecklar, annat än att det handlar om någon typ av så kallad wearable, det vill säga kroppsnära teknik.

”Den första produkten blir en klocka och den ska finnas på marknaden i slutet av 2016”, säger Fredrik Rosén, vd för Anima och en av bolagets grundare.

I mitten av mars ska företaget och dess inriktning presenteras på Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken.

Mässan lockar över 2.100 utställare och fler än 94.000 besökare.

”Vi vill göra en tidlös klassisk klocka där design kommer i första hand. Det ska bara finnas plats för relevant teknik. För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel för konsumenten, inte bygga något som skapar stress”, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

Anima grundades i juli förra året av fyra före detta chefer på Sony Mobile Communications i Lund.

När de tidigt i fjol nåddes av nyheten om mobiltillverkarens kommande nedskärningar i Sverige, där 975 anställda och konsulter fick lämna bolaget, var de fast beslutna att tillsammans forma något nytt.

”Vi ville inte att det skulle sluta där, vi hade en grund som vi trodde på och som vi var övertygade skulle hålla för att skapa ett eget företag”, säger Fredrik Rosén.

De fyra grundarna började gå igenom vilka som kunde vara beredda att investera i den här typen av företag och produkter.

De fick tidigt kontakt med den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, som är underleverantör till Sony Mobile.

”Det gick så fort att vi inte behövde kontakta så många andra”, säger Fredrik Rosén.

”Idén passade in i Goerteks framtidsplan och de visste vilken kompetens som fanns i regionen.”

Goertek, en miljardkoncern som är noterad på börsen i Shenzhen, investerade 10 miljoner euro, drygt 94 Mkr, och fick 75 procent av bolaget.

”I mitten av augusti flyttade fem personer in på kontoret, och i dag sysselsätter vi fler än 60 personer”, säger Fredrik Rosén.

I slutet av året ska klockan, som ska tillverkas i Kina, finnas på marknaden.

Klockan ser ut som ett klassiskt armbandsur, har riktiga visare och tre kronor på högra sidan.

Analysföretaget Gartner spår att försäljningen av smarta klockor mer än fördubblas mellan 2015 och 2017, då räknar man med att fler än 66 miljoner enheter ska säljas.

”För oss är det svårt att definiera marknaden eftersom vi ligger mellan två segment, men alla rapporter pekar på att försäljningen av smarta klockor kommer att öka lavinartat”, säger Henrik Jarl, marknadschef på Anima.

Varken Henrik Jarl eller Fredrik Rosén vill säga något om priset på klockan eller hur den ska säljas.

”Vi tittar brett på detaljhandeln, men jag tror att klockbutiker blir viktiga för oss. De har ett väldigt litet sortiment av smarta klockor i dag”, säger Henrik Jarl.

Tyck till
Tyck till