Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bra glid för Vasaloppet

  • SLITIGT I SPÅRET. Stafettvasan lockade 2.000 företagslag att ställa sig på startlinjen.

Vasaloppet blir allt populärare även bland företagen, som i år glider in med tiotals miljoner kronor bara i sponsring.
Fredagens rekordstora Stafettvasa har också blivit en del i bolagens friskvårdssatsning.

De 15.800 platserna i söndagens Vasalopp fulltecknades på 83 sekunder när anmälan öppnades i mars i fjol. Och även näringslivet är med i rusningen. Många företag är beredda att öppna plånboken för att delta och få chansen att exponera sina varumärken i folkfesten, som under nio lopp på tio dagar lockar över 66.000 deltagare att spänna på sig skidorna.

Bara i år räknar arrangörerna med att få in uppemot 30 miljoner kronor i sponsringsintäkter. De pengarna utgör därmed en mycket viktig del av ekonomin och de totalt cirka 125 Mkr som Vasaloppet räknar med att dra in i år, uppger administrativa chefen Karin Swärd.

Ett av storbolagen som satsar mest är Volvo Cars.

”Vasaloppet känns som ett perfekt sponsringsevenemang för oss”, säger Björn Bengtsson, ekonomichef på Volvo Cars Sverige.

Hur mycket den offensiva personbilstillverkaren betalar för att från och med i år ta över som huvudsponsor vill han inte avslöja.

”Men det är en flerårig satsning där vi bland annat gör ett antal investeringar i fasta anläggningar”, säger Björn Bengtsson.

Förutom att bygga varumärket för att sälja fler bilar, så vill Volvo även utnyttja Vasaloppet för att både stärka relationerna till samarbetspartners och satsa på friskvård.

Själv deltar Björn Bengtsson i Stafettvasan, där Volvo har anmält 22 lag, både med egna anställda och bland annat Volvohandlare.

Just Stafettvasan, där lag med fem deltagare vardera tävlar mot varandra, har blivit en stor succé. 2.000 lag, med 10.000 åkare, var anmälda till årets upplaga som avgjordes på fredagen.

”Det är rekord med bred marginal, vilket är jättekul. Det är vanligt att Stafettvasan blir en del i företagens friskvårdsprogram”, säger Ola Granfeldt, pressansvarig för Vasaloppet.

Bonnierkoncernen, där Dagens industri ingår, är ett annat bolag som deltar med många lag i Stafettvasan. Och Di:s lag, med bland andra den politiske redaktören PM Nilsson, var ett av alla som fick slita hårt i det blöta och tunga föret. De gled in som lag 129 av 2 000.

”Tyvärr lyckades vi inte försvara vår seger inom koncernen, men vi är ändå väldigt nöjda med insatsen”, säger före detta chefredaktören Peter Fellman, som körde den avslutande sträckan.

Tyck till
Tyck till