Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Svenskarna mot toppen

Scania och Volvo slåss nu på allvar med tyska Daimler om att vara det största lastbilsmärket i Europa, enligt statistik över marknadsandelarna i början av året som Di har tagit del av.

Senare i år hårdnar konkurrensen ytterligare när Scania förväntas lansera sin nya lastbilsgeneration.

Daimler har i decennier varit det bolag som har haft störst marknadsandel på den europeiska marknaden (EU plus Schweiz, Island och Norge) för tunga lastbilar. Så sent som 2010 hade Daimler en marknadsandel på klart över 20 procent medan Volvo lastvagnar hade 14,1 och Scania 13,5.

De senaste åren har dock Daimler förlorat signifikanta marknadsandelar samtidigt som de svenska lastbilsmärkena Volvo lastvagnar och Scania ökat betydligt.

Enligt marknadsandelsstatistiken för januari, som Di har tagit del av, är båda de svenska lastbilsmärkena nu ytterst nära att ta över förstaplatsen av Daimler. I januari hade Daimler en marknadsandel på 17,7 procent, Volvo lastvagnar 17,6 procent, Scania 17,4 procent och fyran DAF 17,3 procent.

Marknadsandelarna har stor betydelse för lastbilsbolagens intjäning, 1 procent av marknaden är värd nästan 3 miljarder kronor på årsbasis med nuvarande volymer.

”Även om det inte finns skäl att dra för stora slutsatser av en månad så är det uppseendeväckande att de fyra största bolagen är närmast jämnstora. Daimler har tappat flera procentenheter de senaste åren”, säger en bedömare som har följt lastbilssektorn nära i decennier.

Flera bedömare i branschen som Di har talat med framhåller att den viktigaste orsaken till Volvo lastvagnars och Scanias framgångar är att märkena har vunnit betydande marknadsandelar i Tyskland, som är Europas i särklass största lastbilsmarknad, från Daimler och MAN.

Både Scania och Volvo har i flera års tid varit öppna med att ambitionen är att bli större i Tyskland.

”Vi siktar in oss på speciella industrier och bygger upp ett försäljningsnätverk inriktat på dem. Det är verkligen ett långsiktigt arbete, vi har försökt med snabba lösningar tidigare som inte har fungerat”, sa Volvokoncernens nuvarande vd Martin Lundstedt i september 2012 när han som vd för Scania talade om Tysklandssatsningen.

För Scania och Volvo är det extra positivt att ha höga marknadsandelar nu när den europeiska lastbilsmarknaden är stark efter flera svaga år. I januari ökade registreringarna av tunga lastbilar med nästan 20 procent till cirka 22 700 enheter. Enligt Volvos prognos i bokslutskommunikén i februari förväntas den europeiska lastbilsmarknaden under helåret 2016 öka till 280 000 enheter, vilket är 3 procent mer än 2015 och 23 procent mer än 2014.

Den största händelsen på den europeiska lastbilsmarknaden under 2016 blir troligen att Scania lanserar sin nya lastbilsgeneration med ny hytt.

Enligt flera bedömare Di har talat med sker det högst sannolikt i anslutning till den stora lastbilsmässan, IAA, i Hannover i slutet av året. Scania vill inte kommentera uppgifterna.

Att Scania börjar producera lastbilar med ny hytt är en historisk händelse – senast bolaget lanserade en helt ny hytt var 1995.

Utvecklingen av den nya hytten har pågått åtminstone sedan 2009 då Scanias styrelse beslutade att lastbilsbolaget skulle investera drygt 9 miljarder kronor i att utveckla en ny hytt. Efter det kan budgeten mycket väl ha ökat.

Även Scanias systerbolag inom Volkswagen, MAN, kommer att lansera en ny lastbilsgeneration inom några år. Volkswagens ambition är att hitta så stora synergier som möjligt i produktionen av de två lastbilsmärkenas lastbilshytter, bland annat strävar man efter att i så stor utsträckning som möjligt ha samma underleverantörer.

Volvokoncernens euroepiska lastbilsmärken Volvo och Renault förnyade sina hytter 2011 respektive 2012.

När Scania lanserade sin nya hytt 1995 drabbades bolaget av betydande kvalitetsproblem eftersom bolaget samtidigt introducerade motorer. Samma problem drabbade Volvokoncernen 2011 och 2012 då nya Euro 6-motorn lanserades samtidigt som de nya hytterna.

Nu riskerar inte Scania att göra om samma misstag eftersom ingen helt ny motor förväntas lanseras samtidigt som den nya hytten.