Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Privatjet het fluga hos Kinas unga miljardärer

  • Foto: Colourbox

Kinas unga miljardärer shoppar lyxflygplan som aldrig förr. Och flygplanstillverkarna drar in tusentals miljarder, enligt Bloomberg.

Asien förväntas skapa mer rikedomar bland miljardärer än USA de kommande tio åren. En köpfest av privata jetplan väntar - som kommer att trefaldiga lyxflottan i Kina.

Mer än 15 procent av den globala lyxflottan kan vara baserad i regionen nästa år.

"Privata entreprenörer i Kina har inga problem att köpa ett flygplan och spendera pengar på det", säger Ang Chye Kiat, vice vd för flygplansunderhåll och modifiering vid Singapore Technologies Aerospace Ltd till Bloomberg.

”Miljardärer ansluter sig till företag och regeringar för att beställa privata jetplan som kan kosta mer än 600 miljoner kronor innan utgifterna för interiörer och målning av utsidan är dragna”, säger den kanadensiska flygplanstillverkaren Bombardier till Bloomberg.

Asiatiska ägare är yngre än genomsnittliga globala ägare och tenderar att spendera nästan 40 procent mer på sin flygplansflotta.

Cirka 9.000 affärsjetplan kommer att levereras fram till 2024. Affärerna genererar ungefär 2.296 miljarder kronor i intäkter för tillverkarna. 1.540 av dessa plan, eller 17 procent, är öronmärkta för Asien, enligt Bombardier.

Köparna av affärsjetplan i Asien vill normalt ha större plan med längre räckvidd, som Bombardiers Global 5000, som börjar på omkring 430 miljoner kronor, för flyg till Europa. Planen ska vara unikt utformade för miljardären själv.

”En Hongkong-baserad klient spenderar cirka 11 miljoner kronor i utrustning på insidan och utsidan av en Gulfstream G550 att likna en röd-svart Ferrari eftersom det är hans frus favoritbil”, säger Jackie Wu, grundare och VD för Hongkong-baserade JetSolution Aviation Group.

Kinesiska företag har gjort affärer med lyxflygplan för omkring 688 miljarder kronor, nästan två tredjedelar av totalbeloppet 2015, enligt uppgifter från Bloomberg.

Tyck till
Tyck till