Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Många vill slå mynt av Oscar

  • HEM TILL HAGA. Kronprinsessfamiljen lämnade i går Karolinska universitetssjukhuset för att åka hem till Haga Slott. Foto: Kungahuset

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel har fått sitt andra barn – Prins Oscar Carl Olof.
Svenskarna har redan utforskat möjligheterna att tjäna pengar på namnet.

Under torsdagens konselj presenterade kungen namnet på vår yngsta prins som blir hertig av Skåne. Bara under timmarna mellan födseln och offentliggörandet hann ett femtiotal personer ta chansen att spela på prinsnamnet via bettingsajten Betsson. Favorittippat var Bertil, efter kungens farbror. Just Oscar låg i topp vid förra nedkomsten inom kungafamiljen, nämligen som tilltalsnamn på prinsessan Madeleine och Chris O’Neils son Nicolas.

”Våra spelare trodde att det skulle bli ett mer klassiskt namn än tidigare, vilket också blev fallet. Även om det inte blev listettan så hade våra spelare väldigt rätt. De låg i toppen alla tre. Oscar var det fjärde vanligaste namnet att spela på, och båda mellanmannen: Carl och Olof fanns med bland de tio mest tippade. De som gissade rätt på Oscar fick åtta gånger pengarna”, säger Robin Olenius, PR-chef på Betsson.

När storasystern Estelle skulle namnges var det fler som hann spela i och med att kungafamiljen då dröjde längre med offentliggörandet och folk i allmänhet börjar spela först när medierna rapporterar om födelsen.

På Patent- och registreringsverket förväntar man sig nu en anstormning av varumärkesansökningar med anknytning till kungahuset. Varje gång ett nyfött barn inom kungafamiljen får sitt namn brukar verket få in mellan tre och sex varumärkesansökningar på just det namnet – bara inom det första dygnet.

”Vid kungliga födslar blir det poppis att även söka varumärkesskydd för andra kungliga namn. Vid Estelles födelse fick vi också in ansökningar för Desirée och Kristina. Vid det tillfället gällde det främst smycken, bestick och drycker” säger Patrik Rönnqvist, chef på PRV:s design- och varumärkesavdelning.

Vad förväntar ni er den här gången, blir det en Oscarjuice?
”Jag tror nog inte så mycket på drycker och smycken. Men det finns ju många fiffiga företagare ute i landet, de kommer säkert på något”, säger Patrik Rönnqvist.

Tyck till
Tyck till