close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Butiker vinner mest på medlemskapet

Publicerad 2016-03-28 10:38

Sockrade erbjudanden lockar allt fler att bli medlemmar i butikskedjor. Men den stora vinnaren är företagen som får värdefull information om dig som kund.

Är du medlem? Frågan dyker upp vid snart vartenda butiksbesök. Kundklubbar är inget nytt fenomen, men blir allt vanligare.

Annons:

Det som tidigare främst handlade om att få kundernas lojalitet handlar nu om något annat.

"Framför allt är det tillgång till mer kunskap om kunden som är vinsten för företagen", säger Ulrika Holmberg, forskare i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.

Plastmedlemskorten börjar försvinna och ofta räcker det med att endast uppge sina personuppgifter till butikspersonalen. På så sätt bygger företagen upp kunddatabaser som gör det enklare för dem att komma i kontakt med kunderna.

Både Ulrika Holmberg liksom Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker att det finns anledning att fundera en extra gång innan man accepterar ett medlemskap.

"Man ska tänka på vad man gör när man går med eftersom man då accepterar vissa olika förfaranden från företagets synvinkel. Informationen du lämnar ifrån dig har ett värde", säger Magnus Söderlund.

"Du kanske tycker att det känns ok på ett visst ställe. Men om företaget ingår i en koncern med många olika delar har de ofta rätt att dela informationen mellan sig", säger Ulrika Holmberg.

Att information registreras är ett faktum.

"Det finns en integritetsaspekt. Om det går att göra avancerade analyser av det här kommer det att gå att säga väldigt mycket om en enskild kund till slut", säger Söderlund.

Vilken information som företagen registrerar om dig, och vad de använder informationen till, kan fortfarande skilja sig mycket åt.

En del butiker registrerar endast vilken summa du har handlat för och möjligtvis i vilken butik. Andra, till exempel vissa livsmedelskedjor, registrerar information om kundernas köp för att anpassa sina erbjudanden.

Flera av företagen uppger att endast ett fåtal personer inom företaget har tillgång till den information som samlas in om kunderna via medlemskapet.

Enligt Magnus Söderlund är det fortfarande ganska svårt för företagen att göra långtgående analyser utifrån stora databaser med köpinformation. Frågan är, menar han, vad informationen kommer att användas till i framtiden eller om den hamnar i orätta händer.

Magnus Söderlund berättar om exempel på hur företag i till exempel USA har använt köpinformation om sina kunder.

När en man stämde en butikskedja efter att ha halkat på butiksgolvet tog företagets jurister hjälp av information om mannens köp. De konstaterade att han handlade mycket alkohol och hävdade att han måste ha varit full när han halkade.

"Hittills har vi inte haft så många skandaler i Sverige. Men det som kan verka oskyldigt på ett kvitto kanske inte blir det samlat, och i händerna på någon annan", säger Magnus Söderlund.

TT

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Bonava A 8,46 103,20
SSAB B 6,16 17,41
SSAB A 5,67 21,24
Nordea Bank -6,05 73,80
MTG A -1,35 234,70
Axis -1,34 331,50
Världsindex
Nikkei 225 -7,92% 14 952,02
Hang Seng Index -2,92% 20 259,13
FTSE 100 Index -3,15% 6 138,69
Dax 30 -6,82% 9 557,16
CAC 40 -8,04% 4 106,73
Dow Jones Industrial Average -3,39% 17 400,75
NASDAQ Composite -4,12% 4 707,98
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 12 22 3
Ericsson 9 21 5
Telia Company 7 8 3
Nokia 9 4 0
Handelsbanken 0 5 7
Atlas Copco 6 2 2
Lucara Diamond Corp 7 3 0
SAS 1 7 1
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 6 0
Concentric 5 0 0
Tele2 3 2 0
Assa Abloy 1 3 0
Unibet 2 2 0
Tieto 2 2 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Addtech 3 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
BONAV A
8,46
VSSAB B
-13,13
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)