Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Svenskars telefonskulder ökar

  • Foto: Erik Nylander/TT

Skulderna för mobiltelefoni och andra telekomtjänster ökar rejält. En generell prisökning och att allt fler låser sig med fastprisabonnemang är tänkbara förklaringar, enligt Andreas Wigren, marknadsanalytiker på Post- och telestyrelsen.

Under 2015 ökade svenska folkets skulder för telekomtjänster med omkring 25 procent jämfört med året innan, enligt statistik från Kronofogdemyndigheten. Per den 12 mars i år uppgick den totala skuldmassan för avslutade ärenden till 104 miljoner kronor för privatpersoner, och siffran kan komma att växa. Bland juridiska personer låg däremot skulderna kvar på ungefär samma nivå som året innan.

Enligt en sammanställning som Post- och telestyrelsen (PTS) har gjort, som gäller privatpersoner, syns att mobiloperatörernas snittintäkter per abonnemang ökar, vilket omvänt tyder på att abonnenternas kostnader ökar.

 

"Sett över en längre tidsperiod är en anledning till detta att många har gått över från kontantkort till kontraktsabonnemang, som är dyrare. På senare år beror ökningen också på att nyare abonnemangen innehåller mer mobildata per månad, vilket typiskt sett också kostar mer pengar", säger Andreas Wigren, marknadsanalytiker på PTS.

Operatörerna ser att den ökade efterfrågan på mobildata ger dem möjlighet att öka sina intäkter när till exempel intäkterna från traditionella rösttjänster minskar.

 

Samtidigt anser han att trenden mot att fler har fastprisabonnemang egentligen borde tala för en ökad kostnadskontroll för konsumenterna.

"Eftersom det ofta ingår en telefon på avbetalning i abonnemanget kan det ju vara så att man köper abonnemang för att få en ny telefon och inte tänker på att det blir en månadskostnad. En del kanske inte har koll på hur det hänger ihop", säger Andreas Wigren.

 

Däremot känner operatörer som TT har kontaktat inte igen sig i bilden att fler kundfakturor förblir obetalda.

"När vi tittar över tid på de kreditförluster vi har tagit för kundernas räkning så är de sjunkande. Det pekar på en positiv utveckling för kunderna och vi arbetar med ett antal aktiviteter för att ytterligare minimera kundernas risker", säger Inger Gutenberg, pressansvarig på Telia.