Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Inget kontantlöst samhälle i sikte

  • Foto: Hasse Holmberg / TT

80 procent av alla betalningar i Sverige sker elektroniskt men något kontantlöst samhälle är inte i sikte. I alla fall inte enligt kortjätten Mastercards chef för alla marknader utanför Nordamerika, Ann Cairns. "Kontantanvändningen kommer att fortsätta att minska men kontanter kommer att finnas kvar länge. Det finns en efterfrågan", säger Ann Cairns till Di.

Sverige är ett av länderna där kontantanvändningen minskat mest. Mer än 8 av 10 betalningar sker elektroniskt. Det är en utveckling som bland annat många äldre reagerat negativt på och den före detta rikspolischefen Björn Eriksson leder Kontantuppropet, med syftet att värna kontanterna. Men enligt Ann Cairns behöver de inte oroa sig.

”Det som vi kommer att få se i framtiden är en samexistens av kontanter, kort, mobilbetalningar och digitala valutor. Sedan får konsumenten välja vad de vill använda och det tror jag är bra”, säger hon.

Kortjättarna Mastercard och Visa har i princip monopol på marknaden och de flesta har antagligen ett plastkort som kommer från något av bolagen. Och plastkorten är här för att stanna, enligt Ann Cairns.

”Folk undrar varför vi fortsätter att hålla på med plastkort när det finns mobiltelefoner. Svaret är att det är svårt att få mobiltäckning i alla delar av Tanzania till exempel. Korten fungerar överallt och även offline”, säger Ann Cairns.

”Bortsett från fördelarna kring snabbhet och uppkoppling är vår betalningsinfrastruktur uppbyggd kring dem”, fortsätter hon.

Hon nämner Londons tunnelbana där man inte behöver köpa en biljett utan det räcker med att hålla sitt kort över en sensor när man går igenom spärren och därefter samma sak när man kliver ut igenom spärren. En dator räknar sedan automatiskt ut restiden och hjälper också resenären att få billigaste möjliga biljett.

”Det fungerar också att använda mobiltelefonen om man har vissa appar men det går några sekunder långsammare. Det kanske inte verkar som en stor grej men med sex miljoner pendlare spelar den extra tiden stor roll”, säger Ann Cairns.

Enligt henne kommer biometri, som till exempel fingeravtryck, att bli allt viktigare för våra betalningar i stället för att vi använder en kod.

”Vi har investerat i ett kanadensiskt bolag som identifierar en person med hjälp av personens EKG. Uppenbarligen kan man använda det i en klocka eller någon annan wearable”, säger Ann Cairns.

I Holland har Mastercard möjliggjort så att man kan verifiera sin identitet via selfies. I sommar lanseras den funktionen i ytterligare 12 länder.

”Det är inte kul att betala men många gillar att ta selfies. Så genom selfien hoppas vi göra betalningen till en lite roligare upplevelse”, säger Ann Cairns.

Hon är dock skeptisk till den digitala valutan bitcoin och nämner att det tar elva minuter att göra en autentisering vid en bitcoinbetalning.

”Men det är inte huvudorsaken till att jag är negativ till bitcoin. Den underliggande tekniken, blockchain, är intressant men bitcoin beter sig mer som en råvara än en valuta. Bitcoin är också tveksamt med hänvisning till pengatvätt och att den används till skumraskaffärer på ’the deep web’”, säger Ann Cairns.

Flera nya aktörer utmanar traditionella aktörer på betalområdet. I Sverige finns till exempel Klarna och Izettle (Mastercard har investerat i Izettle). Men Ann Cairns säger att Mastercard inte ser den så kallade ”fintech-sektorn” som konkurrenter, utan som partners.

Finns det något som kan förändra det?
”Vi har de senaste 50 åren byggt en infrastruktur som är både fysisk och digital. Att bygga en digital infrastruktur är något enklare men att ta den infrastrukturen och göra den fysisk är väldigt svårt. Då måste man integreras i alla enheter. Så tills världen är helt digital och vår fysiska infrastruktur inte längre behövs finns det inte många saker som kan utmana oss”, säger Ann Cairns.

Dock medger hon att det kommer att komma in nya aktörer på marknaden som kommer att påverka ekosystemet.

”Så är det alltid. Frågan är hur snabbt de kan globalisera sig. De flesta är numera mobila och konsumenter förväntar sig att allt fungerar överallt. Där ligger vårt nätverks styrka”, säger Ann Cairns.

”Vi började bygga det här nätverket för 50 år sedan när nätverk inte ansågs vara centrala. Men i internets tid är nätverk allt därför att allt är ihopkopplat.”

Betyderdet att Mastercards bästa tid ligger framför er?
”Jag hoppas det. Utanför Sverige är 85 procent av betalningarna fortfarande kontanta så det finns fortfarande en enorm marknad att penetrera.”

Tyck till
Tyck till