Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Påsken: En tid för jättar och knattar

  • Foto: TT

Påsken är den svenska godisindustrins egen högtid. Det är en industri med en jätte och många knattar som bestämmer vilka sötsaker vi ska stoppa i oss.

Även om jul och Alla hjärtans dag är viktiga helger för godistillverkarna är det under påsken som svenskarna vräker i sig godis.

På Tottegott i Skövde har personalen fyllt på lagren i god tid. Bolaget har koll på försäljningstopparna och årets påskgodis är klart sedan länge.

”Det går en hel del i påsk. Man ligger inte med tomma lager i januari, då får man problem i påsk”, säger produktionschefen Johan Thunberg.

Tottegott är mest känt för sina punschpraliner och Hockeypulvret som lade grunden till bolaget.

”Våra punschpraliner är det vi säljer mest per kilo av”, säger Johan Thunberg.

Varje år lämnar omkring 2.400 ton godis bolagets fabrik. Omsättningen på 77 miljoner kronor ger Tottegott sjätte plats på listan över Sveriges största godisföretag.

Absolut störst är Cloetta med ett börsvärde på 7,5 miljarder kronor. Det är Cloetta som tillverkar och säljer klassiska sötsaker som Ahlgrens bilar, Kexchoklad och Läkerol.

Cloetta omsatte i fjol nästan 5,7 miljarder kronor, vilket är mer än vad de nio andra bolagen på svenska godisföretagens tio-i-topplista mäktade med tillsammans.

Tvåa på listan är Mondelez Sverige, den svenska grenen av världens största chokladföretag. Det är amerikanska Mondelez som i dag äger Marabou och tillverkar Aladdinasken.

Godisindustrin är mycket fragmenterad, lång, långt bakom de stora finns små familjeföretag med namn som berättar vad de gör. Här finns till exempel Svenska Smaskens, Åre Karameller och Axels Polkagriskokeriaktiebolag.

Svenskarna äter mest godis i hela världen, i genomsnitt stoppar vi i oss 17,1 kilo per år. Det är dubbelt så mycket som snittet i Europa. Svenskt godis är också en exportvara, inte minst till Norge där suget varit extra stort i år. Det har startat ett priskrig på godis i den norska dagligvaruhandeln vilket varit bingo för svenska godisfabriker.

”Vi skickar mycket dit just nu”, säger Johan Thunberg på Tottegott.

Godis är en en konjunkturokänslig bransch som växer stadigt. Men Johan Thunberg på Tottegott tycker sig börja ett trendskifte.

”Jag tror att vi ser ett skifte där kunderna går mer på kvalitet än kvantitet”, säger han.

Sveriges största godisföretag

Företagsnamn Omsättning (mkr) Tillverkar bl a
1 Cloetta Sverige AB 5.674 (2015) Polly kexchoklad
2 Mondelez Sverige AB 443 (2015) Marabou
3 Bubs Godis Aktiebolag 106 (2015) Lakritsskalle
4 Konfektyrfabriken Aroma AB 98 (2015) Röda geléhjärtan, gelehallon 
5 Grevskapet Dals Konfektyr 96  (2015) Skumfilurer
6 Tottegott Aktiebolag 77 (2014) Fruktgelé, blå pador 
7 Warberg Candy Group AB 62  (2014) Punschpralin
8 Troll-Gott Konfektyr AB 41 (2014) Jättesalt/Dundersalt
9 Grahns Konfektyr AB 38  (2015) Gelegodis Gröna grodor
10 Cab Candinavia AB 34 (2014) Mormors löständer, skumdelfiner

(Uppgifterna baserar sig på de senaste inlämnade räkenskaperna från respektive företag. Källa: Nyhetsbyrån Siren)