Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

En milstolpe för Kia

  • NYSTART. Nya Kia Optima har mycket få svaga punkter, skriver Di:s Håkan Matson. Foto: Håkan Matson

  • NYSTART. Nya Kia Optima har mycket få svaga punkter, skriver Di:s Håkan Matson. Foto: Håkan Matson

  • SÄKRARE FÄRD. Kia har gett nya Optima ett säkerhetslyft. Foto: Håkan Matson

  • FRAM. I kupén finns framsäten med god komfort och logiska instrument. Foto: Håkan Matson

  • BAK. Bagageutrymmet är rymligt. Men utrymmet mellan hjulhusen är snålare. Foto: Håkan Matson

Om nya Kia Optima ska sammanfattas med ett enda ord blir det: Oj.
Här har det hänt saker.

Tidigare versioner, ända tillbaka till den mediokra Magentis, har lidit av asiatiska budgetlösningar. Nog för att också förra Optima hade mer än godkänd design på utsidan, inuti var det fortfarande billig plast och en hel del utrustning, inte minst vad gäller säkerhet, gick inte ens att köpa till.

Men med nya Optima kliver Kia rakt in i nutiden, för att inte säga framtiden.

Det är en mycket kompetent bil, med ytterst få svaga punkter – och ändå har vi än så länge bara kört fel version.

Givetvis kommer de flesta svenska kunder att vänta på kombin, som lanseras i höst, men som visades på bilsalongen i Genève.

Och många kommer att vänta ytterligare för att komma över den skattesubventionerade laddhybriden, som kommer i höst som fyradörrarsbil och under nästa höst som kombi.

Äntligen får VW Passat GTE då en värdig utmanare.

Betydligt färre väntar nog på GT-versionen, med tvåliters, direktinsprutad bensinmotor på 245 hk, som också kommer under hösten – men lite spännande låter den, trots allt.

Standardmotorn i Optima är en 1,7-liters dieselmotor och redan när jag hörde det drabbades jag av svår skepticism. En sådan motor har suttit i Kias och storebror Hyundais bilar tidigare och har sannerligen inte gett anledning till spontana glädjetjut, på grund av sin tristess och sitt fula ljud.

Men också här har det hänt saker.

Den uppfräschade motorn är tyst och villig och gör sitt jobb utan att knota det minsta, särskilt i kombination med den sjustegade dubbelkopplingslådan.

Styrningen är i lättaste laget, men ändå klart godkänd. Chassiet är åt det fasta hållet, utan att bli stötigt. Tvärtom färdas man stabilt och tryggt.

Utrymmena är mycket goda. På den här punkten har Optima förbättrats kraftigt. Baksätet är ett av de absolut största i klassen – där man i och för sig alltid får räkna bort Skoda Superb, som går utanför toton.

Bagageutrymmet är stort och välutnyttjat, med det breda utrymmet (liggande golfbag?) längst bak. Möjligen kan det klart mindre avståndet mellan hjulhusen irritera.

Också sittkomforten i framsätena är utmärkt. Sätena känns större och bekvämare än tidigare.

Ett stort plus också instrumenten, som är bland de mest logiska jag har sett på länge. Enkla att förstå, enkla att sköta, till och med relativt enkla att läsa av – utan läsglasögon.

Bland omtänksamma detaljer finns sätesvärme, som blir stekande het på några sekunder, och rattvärme.

Vi har genom åren hackat rätt rejält på Hyundai och Kia för bristande säkerhetsutrustning, särskilt aktiv sådan.

Men Optima slår tillbaka också sådan kritik med full kraft.

Här finns autobroms som också känner av fotgängare, aktiv styrning, skyltavläsning, smart farthållare, automatiskt ljus, döda-vinkel-varnare, backvarnare och självparkeringssystem. I lanseringsversionen är det mesta av övrig utrustning också standard, som xenon-ljus, läderklädsel, och elmanövrerad förarstol.

Priset på bilen ska bestämmas i vilket ögonblick som helst, men eftersom siktet är inställt på tjänstebilsmarknaden är importörtens löfte att det ska hamna under 7,5 basbelopp, alltså 332.250 kronor.

Testbilen var också utrustad med och 18-tumsfälgar och vinterdäck från Michelin och ska jag gnälla över något så är det däcksbuller. Optima är oerhört känslig för underlaget, åtminstone med vinterdäck. Ljudbilden förändras obönhörligt från behagligt låg till plågsamt dundrande när asfaltbeläggningen ersätts av betong.

Men annars är nya Optima i kapp och i vissa fall förbi konkurrenterna – som ju blir allt färre.

Flera volymmärken har gett upp den här klassen. Nissan och Honda har helt slopat sina modeller, Toyota nöjde sig med en ansiktslyftning av Avensis.

Men Kia envisas – och även om Optima, särskilt i sedanversion, knappast blir någon storsäljare i Europa (den är mest tänkt för USA) bevisar det koreanska märket att utvecklingstakten är mycket hög.

Det finns anledning för fler än volymtillverkarna att studera och analysera nya Optima – så bra är den.