close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

En milstolpe för Kia

Uppdaterad 2016-03-23 20:00. Publicerad 2016-03-23 19:43

  • NYSTART. Nya Kia Optima har mycket få svaga punkter, skriver Di:s Håkan Matson.

    Foto: Håkan Matson

  • SÄKRARE FÄRD. Kia har gett nya Optima ett säkerhetslyft.

    Foto: Håkan Matson

  • FRAM. I kupén finns framsäten med god komfort och logiska instrument.

    Foto: Håkan Matson

  • BAK. Bagageutrymmet är rymligt. Men utrymmet mellan hjulhusen är snålare.

    Foto: Håkan Matson

1 / 4

Om nya Kia Optima ska sammanfattas med ett enda ord blir det: Oj.
Här har det hänt saker.

Tidigare versioner, ända tillbaka till den mediokra Magentis, har lidit av asiatiska budgetlösningar. Nog för att också förra Optima hade mer än godkänd design på utsidan, inuti var det fortfarande billig plast och en hel del utrustning, inte minst vad gäller säkerhet, gick inte ens att köpa till.

Annons:

Fakta

Kia Optima

  • Pris: Ej klart.
  • Förmånsvärde: Ej klart.
  • Motor: Fyra cylindrar, tvärställd, dieselturbo, effekt 141 hk, vridmoment 340 Nm.
  • Förbrukning: 0,44 liter/mil.
  • Utsläpp av koldioxid: 116 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).
  • Prestanda: 0–100 på 11 sekunder, toppfart 203 km/tim.
  • Tjänstevikt: 1 605 kilo.
  • Längd x bredd x höjd: 486 x 186 x 147 cm.
  • Bagageutrymme: 510 liter.
  • Hjärtat säger: Har det mesta – utom lång tradition och starkt varumärke.
  • Hjärnan säger: Vänta på kombin och laddhybriden.
  • Testresultat
    Köregenskaper:
    3
    Komfort: 4
    Ekonomi: 4
    Säkerhet: 5
    Bilkänsla: 4
  • Totalt: 20 poäng

Fakta

VW Passat

  • Pris: 291.000 kronor.
  • Motor: Fyra cylindrar 2 liter, 150 hk.
  • Förbrukning: 0,4 liter/mil.
  • Kort omdöme: Ohotad klassledare. Finns i dieselversion med den större tvålitersmotorn. Imponerar på alla områden, men priset börjar bli svettigt.

Fakta

Ford Mondeo

  • Pris: Från 249.700 kronor.
  • Motor: Fyra cylindrar, 1,5 liter, 120 hk.
  • Förbrukning: 0,4 liter/mil.
  • Kort omdöme: Rymlig, fina köregenskaper, bra säkerhetsutrustning, men en smula ålderstigen redan vid lanseringen.

Fakta

Toyota Avensis

  • Pris: 214.900 kronor.
  • Motor: Fyra cylindrar 1,6 liter, 112 hk.
  • Förbrukning: 0,42 liter/mil.
  • Kort omdöme: Överraskande konkurrensduglig, trots att bilen bara har genomgått en ansiktslyftning, mycket tack vare lågt pris. Nu med BMW-diesel under huven!

Men med nya Optima kliver Kia rakt in i nutiden, för att inte säga framtiden.

Det är en mycket kompetent bil, med ytterst få svaga punkter – och ändå har vi än så länge bara kört fel version.

Givetvis kommer de flesta svenska kunder att vänta på kombin, som lanseras i höst, men som visades på bilsalongen i Genève.

Och många kommer att vänta ytterligare för att komma över den skattesubventionerade laddhybriden, som kommer i höst som fyradörrarsbil och under nästa höst som kombi.

Äntligen får VW Passat GTE då en värdig utmanare.

Betydligt färre väntar nog på GT-versionen, med tvåliters, direktinsprutad bensinmotor på 245 hk, som också kommer under hösten – men lite spännande låter den, trots allt.

Standardmotorn i Optima är en 1,7-liters dieselmotor och redan när jag hörde det drabbades jag av svår skepticism. En sådan motor har suttit i Kias och storebror Hyundais bilar tidigare och har sannerligen inte gett anledning till spontana glädjetjut, på grund av sin tristess och sitt fula ljud.

Men också här har det hänt saker.

Den uppfräschade motorn är tyst och villig och gör sitt jobb utan att knota det minsta, särskilt i kombination med den sjustegade dubbelkopplingslådan.

Styrningen är i lättaste laget, men ändå klart godkänd. Chassiet är åt det fasta hållet, utan att bli stötigt. Tvärtom färdas man stabilt och tryggt.

Utrymmena är mycket goda. På den här punkten har Optima förbättrats kraftigt. Baksätet är ett av de absolut största i klassen – där man i och för sig alltid får räkna bort Skoda Superb, som går utanför toton.

Bagageutrymmet är stort och välutnyttjat, med det breda utrymmet (liggande golfbag?) längst bak. Möjligen kan det klart mindre avståndet mellan hjulhusen irritera.

Också sittkomforten i framsätena är utmärkt. Sätena känns större och bekvämare än tidigare.

Ett stort plus också instrumenten, som är bland de mest logiska jag har sett på länge. Enkla att förstå, enkla att sköta, till och med relativt enkla att läsa av – utan läsglasögon.

Bland omtänksamma detaljer finns sätesvärme, som blir stekande het på några sekunder, och rattvärme.

Vi har genom åren hackat rätt rejält på Hyundai och Kia för bristande säkerhetsutrustning, särskilt aktiv sådan.

Men Optima slår tillbaka också sådan kritik med full kraft.

Här finns autobroms som också känner av fotgängare, aktiv styrning, skyltavläsning, smart farthållare, automatiskt ljus, döda-vinkel-varnare, backvarnare och självparkeringssystem. I lanseringsversionen är det mesta av övrig utrustning också standard, som xenon-ljus, läderklädsel, och elmanövrerad förarstol.

Priset på bilen ska bestämmas i vilket ögonblick som helst, men eftersom siktet är inställt på tjänstebilsmarknaden är importörtens löfte att det ska hamna under 7,5 basbelopp, alltså 332.250 kronor.

Testbilen var också utrustad med och 18-tumsfälgar och vinterdäck från Michelin och ska jag gnälla över något så är det däcksbuller. Optima är oerhört känslig för underlaget, åtminstone med vinterdäck. Ljudbilden förändras obönhörligt från behagligt låg till plågsamt dundrande när asfaltbeläggningen ersätts av betong.

Men annars är nya Optima i kapp och i vissa fall förbi konkurrenterna – som ju blir allt färre.

Flera volymmärken har gett upp den här klassen. Nissan och Honda har helt slopat sina modeller, Toyota nöjde sig med en ansiktslyftning av Avensis.

Men Kia envisas – och även om Optima, särskilt i sedanversion, knappast blir någon storsäljare i Europa (den är mest tänkt för USA) bevisar det koreanska märket att utvecklingstakten är mycket hög.

Det finns anledning för fler än volymtillverkarna att studera och analysera nya Optima – så bra är den.

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
I dag -1,58 Pkt
2016-07-28 09:00 - 17:30
DJI -0,01% 18 472,17

Dow Jones Industrial Average

-0,01%

Skapad 2016-07-27

Apple stod
för börslyft

NEW YORK. Apple steg efter att ha överraskat både vad gäller resultat och Iphone-försäljning.

Annons:
Annons:
Annons:
I dag 2,15 Pkt
2016-07-28 09:00 - 17:30
OMXSPI 0,43% 496,44

OMXSPI

0,43%

Skapad 2016-07-27

Spelbolaget
rasar på rapport

BÖRSEN. Tunga verkstadsbolag ledde uppgången på onsdagsbörsen. desto sämre gick det för Unibet.

Mats Torstendahl. Foto: SEB

Toppchef 
säljer rejält

INSYNSHANDEL. Vice vd:n i SEB gör sig av med aktier i tusental.

I dag -1,58 Pkt
2016-07-28 09:00 - 17:30
DJI -0,01% 18 472,17

Dow Jones Industrial Average

-0,01%

Skapad 2016-07-27

Apple lyfter
Wall Street

USA-BÖRSERNA. Uppgångar överlag i den inledande handeln. Tekniksektorn i Nasdaq piggast.

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Sweco A 4,10 160,00
Nobia 3,38 81,15
SKF B 3,26 136,00
Unibet Group -5,87 85,75
MTG A -4,12 223,40
Tieto -2,86 247,60
Världsindex
Nikkei 225 1,72% 16 664,82
Hang Seng Index 0,40% 22 218,99
FTSE 100 Index 0,39% 6 750,43
Dax 30 0,70% 10 319,55
CAC 40 1,19% 4 446,96
Dow Jones Industrial Average -0,01% 18 472,17
NASDAQ Composite 0,58% 5 139,81
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 20 2
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 5 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 7 0
Tieto 3 4 0
Concentric 4 1 0
Handelsbanken 0 1 3
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 2 0
Svolder 2 1 0
Addtech 3 0 0
Assa Abloy 0 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Verisec 0 3 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
ALIG
16,30
UNIB SDB
-5,87
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)