Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Namnfiasko efter att myndighet annonserat omröstning på nätet

  • Foto: TT

Brittiska myndigheten National Environment Research Council (NERC) valde att hålla en omröstning på internet om vilket namn ett nytt miljardskepp skulle få. Det skulle de inte ha gjort. Nu kan skeppet döpas till Boaty McBoatyface.

Skeppet är ett forskningsfartyg som ska användas i Arktis och Antarktis och har kostat hela 2,4 miljarder kronor. Ett team bestående av 90 forskare och personal ska använda det 128 meter långa skeppet som beräknas vara klart för leverans under 2019.

I ett försök att engagera allmänheten annonserade NERC, som finansierar miljöforskning, att allmänheten via internet skulle få ge förslag och rösta på namn på fartyget. NERC skriver att de söker efter ett inspirerande namn som exemplifierar arbetet de gör och att det kan komma från en historisk figur, landmärke, polarutforskare eller forskare.

Men det gick inte riktigt som planerat. Namnet Boaty McBoatyface ligger först i omröstningen och har hittills plockat hem över 15.000 röster. På grund av den höga trafiken har hemsidan i perioder till och med kraschat, skriver brittiska tidningen Independent.

Andra vitsiga namn som ligger bra till i tävlingen är Usain Bolt, Ice Ice Baby, Notthetitanic och It’s bloody cold here.

Att döpa saker via omröstningar på internet har sällan visat sig vara en god idé. Det fick exempelvis det amerikanska läskbolaget Mountain Dew erfara när de skulle släppa en ny smak och ville låta en omröstning på internet avgöra namnet. Fort stod det klart att det mest populära namnet i omröstningen var Hitler did nothing wrong och bolaget tvingades ta ned omröstningen.

I fallet med Boaty McBoatyface får dock NERC sista ordet. I villkoren på hemsidan står det att NERC kommer att välja det slutgiltiga namnet. Omröstning lanserades för en månad sedan och stänger den 16 april.