Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Dyrt konsultfiasko för Volvo

  • HELT OM. När Martin Lundstedt tillträdde som vd för Volvo bröt han upp den nya organisationen som managementkonsulten McKinsey hade varit med och genomdrivit. Foto: Claudio Bresciani

McKinsey var rådgivare åt Volvo i samband med att lastbilsjätten slog samman sina fyra lastbilsbolag, enligt Di:s källor.
Sammanslagningen blev ett fiasko när nye Volvo-vd:n Martin Lundstedt valde att omedelbart återgå till den tidigare modellen med självständiga lastbilsbolag.

Di kunde i går avslöja att några av Stockholmbörsens största ägare för långt gångna diskussioner om att förbjuda eller kraftigt begränsa sina innehavsbolags möjligheter att anlita strategi- och managementkonsulter.

Frågan har aktualiserats av en rad misslyckanden i större börsbolag där strategikonsulter har haft stort inflytande.

I går skrev Di om de tvivelaktiga resultaten av konsultjätten McKinseys nära samarbete med Nordeas tidigare vd Christian Clausen.

I dag kan Di berätta att McKinsey, som åtminstone tidigare varit den mest välrenommerade av konsultjättarna, även har varit djupt involverat i Volvokoncernen.

McKinsey var, enligt Di:s källor, en viktig rådgivare till Volvos tidigare koncernchef, Olof Persson, framför allt i början av hans vd-tid. Det var då, 2011, som Olof Persson drev igenom det historiska beslutet att slå samman koncernens fyra lastbilsbolag till tre regionala organisationsenheter direkt under koncernchefen.

”Vi gör det här för att få en mer snabbfotad och effektiv organisation med större fokus på våra kunder och varumärken”, sa Olof Persson 2011.

Den tydliga strategin på Volvo var att gå från decentralisering till centralisering. Det är ett koncept som enligt Di:s källor känns igen från många svenska bolag där McKinsey har haft inflytande över koncernledningen.

Hösten 2014 centraliserade Olof Persson Volvos lastbilsförsäljning ytterligare då de tre regionala marknadsorganisationerna fördes samman till en enda global försäljningsorganisation. Chef för den globala försäljningsorganisationen blev Joachim Rosenberg, han hade 2005 rekryterats från McKinsey där han var konsult.

Konsekvensen av centraliseringen blev att marknadsorganisationerna på lastbilsbolagen Volvo lastvagnar, Renault Trucks, Mack Trucks och UD Trucks förlorade självständighet och de positiva resultaten från sammanslagningen av lastbilsbolagen blev få, enligt Di:s källor.

Särskilt de mindre lastbilsmärkena, Renault Trucks och UD Trucks, har haft det tufft i konkurrensen. Renault Trucks har till exempel i för liten utsträckning lyckats profitera på sina nya lastbilsmodeller.

Den definitiva fiaskostämpeln för sammanslagningen av Volvos lastbilsbolag blev när Volvos nye vd Martin Lundstedt som sin första stora åtgärd beslöt att bryta upp den gemensamma organisationen för lastbilsbolagen.

Martin Lundstedt valde att åter ge de fyra lastbilsmärkena självständighet.

”Vi får en enklare organisation där besluten fattas snabbare och närmre kund samtidigt som respektive lastbilsvarumärke finns representerat i koncernledningen med ett gemensamt ansvar att optimera hela Volvokoncernens lastbilsaffär”, sa Martin Lundstedt när han presenterade den nygamla organisationen.

Det betyder att Volvo efter endast fyra år och stora omstruktureringskostnader återgick till i stort sett samma decentraliserade lastbilsorganisation som före 2011.

”Den misslyckade sammanslagningen har lett till att Volvokoncernens lastbilsmärken under flera år har förlorat viktiga positioner i konkurrensen på marknaden och har dessutom inneburit stora omstruktureringskostnader”, säger en källa till Di.

McKinsey har inga kommentarer till Di:s uppgifter. Managementkonsulten kommenterar aldrig sina kunder, enligt presstalesmannen Rachel Grant.