Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Redo att rusa med Stadium

  • LADDAR FÖR RACE. Karl Eklöf, nytillträdd vd för Stadium, har höga mål. På fyra år ska omsättningen öka med 50 procent. Målbilden är att mycket av tillväxten ska ske i Tyskland. Foto: Henrik Lenngren

Han går i sin pappas fotspår men vägrar att nöja sig med att bara förvalta ett arv.
För Stadiums nye vd Karl Eklöf är en expansion i Tyskland nyckeln till framtiden.

När Karl Eklöf i december klev in på sitt nya kontor blev han snabbt emotionell. Den vd-fåtölj som i 34 år hade tillhört hans pappa Ulf skulle nu bli hans. Och på skrivbordsgaveln, där han så ofta hade sett fotografiet på sig själv som tioåring, arrangerade han nu bildramar med sina egna barn i fokus.

Att försöka hålla tårarna på avstånd var lönlöst. Under intervjun gör han det igen, säger sig vara rörd och gråter en skvätt.

”När jag var i tonåren sa pappa att han struntade i om jag blev advokat, polis eller någonting annat – jag fick göra vad jag ville. Men han poängterade också att han skulle bli väldigt glad om jag en dag ville ta över Stadium.”

Karl Eklöf har bokstavligt talat gjort resan från butiksgolvet till bolagstoppen. Som tolvåring gick han runt med plakat om ”Jubelpriser på Spiralen Sport” på bröstet och jobbade extra i butiken på helgerna som ett sätt att få träffa sin pappa. Det var innan sportbutiken bytte namn till Stadium och lyfte från en liten handlare i Norrköping till en global aktör.

”När jag tackade ja visste jag att det inte handlade om något vanligt jobb, utan en livsstil där man förväntas vara uppkopplad och nåbar 24 timmar om dygnet. Jag har fru och tre barn som gärna vill se sin man och pappa ibland. Den enda gången jag stänger av ljudet på telefonen är timmen innan barnen ska somna. Det är den kvalitetstid med barnen jag kan unna mig.”

Tidigare har Karl Eklöf exempelvis varit försäljningsdirektör, logistikdirektör, expansionsdirektör samt vice vd under Gustaf Öhrn, som lämnade vd-jobbet i höstas, men det är först nu som han kastas in i hetluften på allvar.

”På Stadium har det alltid varit viktigt att ingen ska få ett jobb för att man har ett visst efternamn. Precis som alla andra kandidater blev jag intervjuad av rekryterare och fick genomgå omfattande tester. Det känns bra inte bara för bolaget utan också för min egen självkänsla att mina resultat faktiskt visade sig vara bäst”, säger Karl Eklöf.

Han beskriver sig själv som oerhört tävlingsinriktad, en vd som blir otålig om han och kollegerna inte levererar.

”Jag är en perfektionist. När jag var yngre gjorde jag helst saker och ting själv, men med åren har jag blivit bättre på att delegera och stötta. Jag behöver inte ha fingrarna i syltburken hela tiden. Det är lätt att man blir för kontrollerande. Själv föredrar jag ett coachande ledarskap.”

Karl Eklöf, hellre ledigt klädd i slitna jeans och uppknäppt skjorta än i kostym, är inte vd:n som sitter på kontoret dagarna i ända.

”Retail is detail, man måste komma ut i butikerna för att förstå vad som händer och vad som kan förbättras. Jag upplever att många koncernledningar inte tar sig tid att lära känna verksamheten. Den risken vill inte jag ta. Jag behöver ha en förståelse när jag ska fatta beslut.”

”Jag har nästan haft alla positioner man kan tänkas ha på Stadium. Jag har en förståelse för hur det ska se ut på ett skolager och för hur varor ska komma förpackade. Det är en styrka i sig och skönt att ha med sig nu när jag sitter som vd.”

Karl Eklöf konstaterar att det ”känns speciellt att vara vd i ett bolag där familjen fortfarande är den största ägaren.”

”Det är trots allt ens egna pengar man tar beslut om, vilket gör att jag tänker ett extra varv när vi gör en investering.”

De senaste 18 månaderna har Stadium lagt stora resurser på att erövra marknadsandelar i Europa. Om man i princip har byggt färdigt i Sverige sker framtidens tillväxt bland annat i Tyskland.

”Vi öppnade vår tredje butik i Hamburg häromveckan, och vi ser med spänning på hur vårt varumärke kan fungera internationellt. Det gäller att ha tålamod och att anpassa vårt koncept så det passar på den tyska marknaden”, säger Karl Eklöf.

Börjar ni nå igenom bruset?
”Jag hade kanske trott att det skulle gå snabbare. Vi satsar mycket pengar på marknadsföring, och det är en medveten strategi. Vi tar stora förluster 2015 och 2016 för att ladda varumärket”, säger Karl Eklöf.

Han beskriver Stadium som ett tillväxtföretag som ska gå från 5 miljarder kronor till 7,5 miljarder kronor i omsättning före 2020, en ökning på 50 procent.

”Pappa och Bobo (farbrodern Bo Eklöf reds anm.) tog en stor risk när de byggde upp något stort från noll. Det är ett arv för mig att ta över – men jag har inte kommit hit som en förvaltare.”

Som vd lever han för övrigt som han lär. Sedan ett par år tillbaka uppmuntrar Stadium sina anställda att träna.

”Själv kör jag med en personlig tränare två gånger i veckan. Det senaste året har jag rasat i vikt och framöver är jag sugen på att testa på Cykelvasan. Det skulle inte kännas rätt om jag satt och svällde på ett kontor när vår devis är att aktivera världen.”