Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kaffekungen visar ny styrka

  • KONNÄSSÖR. Mats Nilsson är tredje generationen kaffehandlare och driver det 105 år gamla familjeföretaget Kahls och menar att man i dag måste vara en riktig nörd på kaffesmaker och sorter.

Mats Nilsson har med butikskedja, import av te, företagsförsäljning och storkunder som Coca-Cola lyckats tredubbla verksamheten för familjeföretaget Kahls.
Med fler butiker, produktion åt andra och chokladdryck ska man fortsätta växa.

”För att driva kaffehandel och produktutveckling i dag måste man vara en riktig nörd på kaffesmaker och sorter”, säger Mats Nilsson, ägare och vd för A. Berg Kaffeimport med dotterbolaget och varumärket Kahls.

Den höga silon fylld med kaffebönor och prydd med logotypen Kahls syns på långt håll i Högsbo industriområde. I luften ligger en svag doft av nyrostat kaffe. Kaffet importeras främst från Brasilien, Peru, Honduras och Etiopien.

Produktionen är till största del automatiserad och man kör tvåskift. Den här dagen paketeras nymalet kaffe åt storkunden Coca-Cola och dess kaffemärke Chaqwa. Tillsammans med kunder som Göteborgs kommun, Indiska och SJ köper de en stor del av bolagets 2.000 ton rostade kaffebönor per år.

”Med större volymer har vi haft ekonomi att utveckla andra delar av vår verksamhet. Och de närmaste tre åren ska vi investera 10 miljoner kronor per år för att förbättra produktionen och konsumentsäkerheten ytterligare”, säger Mats Nilsson.

A. Berg Kaffeimport är koncernens moderbolag medan den mesta försäljningen sker i dotterbolaget Kahls Kaffe. Bland kunderna finns kaféer, hotell, restauranger, offentlig sektor och företag. 2014 var omsättningen 159 Mkr och resultatet efter finansnetto 11,7 Mkr. Omsättningsprognosen för 2015 är 180 Mkr.

”När far tog över verksamheten fanns det 200 rosterier i Sverige, när jag tog över fanns det 15 och i dag finns det åtta kvar varav fyra stora, vi finns på femte plats. Men trots att volymerna rostade kaffebönor minskat så har ett ökat intresset för gourmetkaffe gjort att vi kunnat ta bättre betalt och förbättrat våra marginaler. Och det gäller hela branschen”, säger Mats Nilsson.

Den 20 april 1911 lånade farfar Carl Birger Nilsson 50 kronor för att köpa in kaffe och sälja till hemmafruarna i stadsdelen Haga. Tre år senare öppnade han sin första butik i Linnéstaden.

”Han tog in sina två bröder som kompanjoner och de levde gott på sina totalt tio butiker runt om i Göteborg”, berättar Mats Nilsson.

Hans far Gunnar Nilsson var yngste sonen och drömde om att bli diplomat men fick i stället sköta bokföringen i familjeföretaget. Andra generationen tog över ledarskapet 1955.

”Tiderna hade förändrats, kaffe hade man alltmer börjat köpa i livsmedelsbutikerna. Min far Gunnar valde att renodla verksamheten. Bland annat lade han ner butikerna eller överlät dem till de anställda”, berättar Mats Nilsson.

Gunnar Nilsson genomförde 1966 företagets dittills största förvärv när konkurrenten A. Berg Kaffeimport blev till salu.

”Genom det förvärvet fick vi tillgång till ett fint anrikt kafferosteri”, säger Mats Nilsson.

Inte heller Mats Nilsson, yngste sonen, hade planer på att ta över familjeföretaget. Han vill handla med akvariefiskar.

”Jag arbetade tidigt i djuraffär, praktiserade i en testanläggning i Tyskland och sedan i Singapore”, berättar han.

Men 1987 tog Mats Nilsson, tredje generationen kaffehandlare, över familjeföretaget. Han hade då redan arbetat sju år i företaget. Ett år senare flyttade man hit till den då nybyggda produktionsanläggningen i Högsbo från lokalerna på Fjärde Långgatan inne i Göteborg som senare det året brann ner.

Fabriken i Högsbo har byggts ut sex gånger sedan dess för att härbärgera den expanderande verksamheten.

”När vi flyttade hit var vi 22 anställda, i dag har vi totalt 66 anställda.”

Ett av Mats Nilssons första beslut som ny vd var att Kahls skulle bearbeta företagsmarknaden.

”Försäljningen till företag blev snabbt vårt viktigaste kundsegment”, säger han.

Och 2000 förvärvade han Tespecialisten.

”I dag producerar vi ungefär lika många ton kaffe som teblandningar. Vårt bästsäljande te är Masala Chai.”

Dessutom har han väckt liv i butikskonceptet den här gången genom franchise.

Butikskedjan omfattar 29 butiker varav en finns på Centralen i Stockholm.

”Butikerna är en bra marknadsföringskanal för Kahls och vi har som bolag investerat 35 miljoner kronor i franchisekedjan. Och inom kort öppnas en andra butik i Umeå”, säger Mats Nilsson.

Och han ser fortsatta utvecklingsmöjligheter för det 105 år gamla företaget. Bland annat blir man inom kort certifierade enligt ISO 22.000, ledningssystem för livsmedelssäkerhet.

”Vi är sedan länge miljö- och kvalitetssäkrade, jobbar med Krav, ekologiskt, Fair Trade och UTZ -certifierade produkter för att möta kundernas krav. Med ISO 22.000 kan vi också producera för matbutikskedjornas egna varumärken”, säger Mats Nilsson.

”En annan dryckesmarknad som vi också tänker utveckla är premiumprodukter inom chokladdrycker.”

Kommer det bli en fjärde generation kaffehandlare i familjen?
”Min plan är att ta in en extern vd och låta mina två söner behålla ägandet i företaget.”

Hur ser företaget ut om tre år?
”Då omsätter vi 300 miljoner kronor och är inne på dagligvaruhandeln och producerar för matbutikernas egna varumärken och säljer dubbelt så mycket te.”

Tyck till
Tyck till