Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

”Inte säkert vi behåller receptet”

  • Alex Meyers, vd för Getinge.

Fem frågor till Alex Meyers, vd för Getinge.

Efter ett år som vd för Getinge, hur ser du på bolaget?
”Marknaden för hälso- och sjukvård förändras och blir mer effektiv. Vi behöver anpassa oss till det. Därför är bolaget i behov av en förändring. Det första vi måste göra är att bli ett bolag i stället för tre fristående affärsområden som det tidigare har varit.”

Hur ska Getinge förändras?
”Vi har ett förändringsprogram som inkluderar fem initiativ för att förbättra lönsamheten och återskapa tillväxt. Förutom en gemensam organisation där inköp centraliseras, skapas även en ny säljorganisation. Vi kommer också att se över produktportföljen där lönsamma och efterfrågade produkter kommer att prioriteras. Vi måste möta kunden på ett mer effektivt sätt. Sedan behöver vi vara innovativa och komma med nya produkter. Satsning inom forskning och utveckling kommer att öka framöver.”

Vad talar för att ni ska lyckas?
”Jag har 20 års erfarenhet av kundorientering och konsumentvaror samt har varit ansvarig för innovation. Det är framför allt två resor som jag kommer att ha nytta av. Den ena är när vi under min tid som affärsområdeschef inom Getinge slog samman Arjo och Huntleigh och lyfte lönsamheten från 14 till 21 procent. Den andra är med Carlsberg har som har levt under hård prispress och konsolidering.”

Hur ska ni återgå till tillväxt?
”Vår omställning till ett bolag är en del. Geografiskt finns det potential i USA och på tillväxtmarknader. För att växa på tillväxtmarknader behöver vi få en mer anpassad produktportfölj. Innovation och partnerskap kommer också att bidra till tillväxt framöver.”

Hur ser ni på förvärv?
”Först måste vi få stabilitet i organisationen. Därför tar vi en tillfällig timeout med förvärv. Det är inte säkert att vi kommer att behålla det tidigare grundreceptet. Det byggde på att förvärva bolag med stor andel återkommande intäkter och terapiprodukter i USA. Vi gör en utvärdering och återkommer senare i år.”