Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Ett tecken på att vd:n ska bytas ut

Det är hög tid att sätta stopp för börsbolagens miljonrullning till konsultjättar som McKinsey, Bain, BCG, AT Kearney och Arthur D Little.
Varför ska aktieägarna betala för något som de redan avlönar vd:n och resten av ledningsgruppen för?

Ansvaret vilar tungt på bolagens styrelser. Om vd:n anser sig behöva anlita konsulter för att förstå marknaden eller kunderna och sedan dessutom få hjälp med att styra verksamheten – ja, då har bolaget förmodligen fel vd.

Vad kunderna vill och hur företaget ska jobba bör varje bolag ha järnkoll på genom sina kundkontakter i vardagen.

Om ledningen saknar den kunskapen och förståelsen är det i stället läge att lämna huvudkontoret och besöka kunderna. Steg två blir att internt säkra fungerande återrapportering från säljarna på fältet.

Undertecknad slog en signal till Nibes vd Gerteric Lindquist som leder ett globalt bolag med nära 10.000 anställda och drygt 1 miljard i vinst. Min fråga var enkel: Använder ni managementkonsulter? Och svaret kom snabbt:

”Det är väldigt sparsamt. Vår grundhållning är att vi måste förstå saker själva.”

Börsjätten Hexagons vd Ola Rollén tänker enligt uppgift till Di likadant. En som i många år har jobbat i hans närhet säger till Di att han ”inte sett skymten av en enda managementkonsult”.

Egentligen är det självklart. Managementkonsulter bör anlitas i undantagsfall och när det verkligen brinner – inte för att parera normala konjunktursvängningar, hänga med på marknaden eller sköta det ständiga gnetet i vardagen med att hålla efter kostnaderna, trimma lönsamheten, optimera priset och så vidare.

Det är sunt om de stora institutionerna går ihop och sätter press på börsbolagen. Varför inte kräva att kostnaden för inköp av managementkonsulttjänster redovisas varje år – lika naturligt som ledningens lön och revisorernas arvode redovisas öppet? Om inte annat skulle transparensen pressa priserna.

Tyck till
Tyck till