close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Tesla X har landat

Uppdaterad 2016-03-03 14:00. Publicerad 2016-03-02 20:30

BREDER UT SINA VINGAR. Teslas Model X visar upp sin prakt på bilsalongen i Genève. Foto: Håkan Matson

Teslas högtflygande planer fortsätter nu med Model X – som mycket snart börjar säljas också i Europa. Di fick en genomgång av bilen på bilsalongen i Genève och givetvis testade vi de magnifika måsvingedörrarna.

Däremot kan vi ännu inte bekräfta att Model X är bilvärldens snabbaste suv.

Den officiella siffran för accelerationen från stillastående till 100 km/tim är 3,4 sekunder. Det är sämre än för Teslas andra modell, S, vilket beror på att Model X är mer än 200 kilo tyngre.

Annons:

Fakta

Tesla Model X

70D

Pris: 954.000 kronor.

0–100 km/tim: 6,2 sekunder.

Räckvidd: 354 km.

90D

Pris: 1.117.000 kronor.

0–100 km/tim: 5 sekunder.

Räckvidd: 410 km.

P90D

Pris: ej fastslaget.

0–100 km/tim: 3,4 sekunder.

Räckvidd: 400 km.

Tjänstevikten ligger på 2.468 kilo, drygt 300 kilo mer än Volvos laddhybrid XC90 T8.

Fyrhjulsdrivna Model X har just börjat tillverkas i Teslas fabrik i Kalifornien och de första bilarna går till de allra tidigaste kunderna.

”Men vi siktar på att öppna orderböckerna mycket snart”, säger Teslas norske pr-chef Even Sandvold Roland till Di.

Tillverkningstakten ska under det första kvartalet upp till 1.000 bilar i veckan.

Dock betyder detta att Model X i bästa fall kan levereras till kunder i Sverige mot slutet av året eller mer troligt under nästa år.

Produktionsstarten har varit både försenad och besvärlig, i första hand beroende på baksätets måsvingedörrar. Sådana har tidigare varit förbehålla sportbilar – senast Mercedes SLS – och är erkänt knepiga att få till i massproduktion.

Passning och till och med läckage är de uppenbara riskerna och när jag med en penna gör ett enkelt test av springorna runt dörren är de långt ifrån perfekta.

Men fördelarna är onekligen omöjliga att bortse ifrån. Dörrlösningen ger ett mycket enkelt insteg och placerar man barn i baksätet är det problemfritt att luta sig in eller till och med kliva på tröskeln för att knäppa fast ett bälte.

De dubbelhängda dörrarna behöver bara ett utrymme på 30 centimeter på varje sida för att öppnas, men sträcker sig mycket högt upp i luften i maxläget. Tesla har ingen uppgift på bilens höjd med öppna dörrar, men det torde skapa bekymmer i många garage.

”Dörrarna har varit krävande att få till, men ger samtidigt en särprägel till bilen”, säger Even Sandvold Roland.

Utrymmena när alla sju säten används är begränsade. Bilen rymmer knappast startuppställningen i ett basketlag.

Däremot är bagageutrymmena stort. Som i Model S finns ett mindre utrymme i fram och ett större i bak. Bilen kan svälja hela 2.180 liter och dessutom – som första elbil – dra släp på 2.270 kilo.

En fiffig detalj är att baksätena sitter på ett ben och därmed är enkla att flytta. Dessutom ger det bättre plats för fötterna för dem som sitter på de två platserna längt bak.

Tesla har satsat mycket på aerodynamik, för att få ned förbrukningen så mycket som möjligt. Model X har en annan front än Model S, men samma rekordlåga luftmotstånd: ett cW-värde på 0,24.

En nyckel är det stora luftintaget längst ned i frontspoilern, där luften leds in till kupén, dock först efter att ha passerat ett filter som fångar upp även bakterier.

Det finns också ett luftkvalitetssystem, Bio Weapon Defense Mode, som genom att skapa övertryck i kupén ska stänga smutsig luft ute. Tekniken har dock kraftigt ifrågasatts av experter.

Längst bak sitter en hastighetsstyrd spoiler, som i farter under 72 km/tim har en position för bästa bakåtsikt, medan den höjs i högre fart. Enligt Tesla är Model X den första suven med integrerat bromsljus i en rörlig bakspoiler.

Model X är i allt övrigt baserad på Model S. Det är samma bottenplatta, samma placering av batterierna i golvet, faktiskt batterier med samma kapacitet.

Model X kommer i tre varianter: 70D, 90D och prestandaversionen P90D.

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
I dag -59,14 Pkt
2016-08-24 09:00 - 17:30
DJI -0,32% 18 488,16

Dow Jones Industrial Average

-0,32%

Skapad 2016-08-24 21:27

Ras i klädbolag

WALL STREET. Börserna inledde handeln svagt nedåt i väntan på Fed-besked. Klädbolag rasar 25 procent efter rapportbesvikelse.

I dag 6,39 Pkt
2016-08-24 09:00 - 17:30
OMXS30 0,45% 1 412,94

OMXS30

0,45%

Skapad 2016-08-24 17:29

Uppgång
för SCA

BÖRSEN. Fortsatt vind i seglen för SCA, även storägaren Industrivärden stiger.

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:30 % Senaste
Fingerprint Cards B 8,03 113,00
SCA A 7,84 269,50
SCA B 7,35 268,80
Lundin Mining Corporation SDB -2,85 34,38
Balder B -2,82 237,60
Betsson B -1,99 86,05
Världsindex
Nikkei 225 0,61% 16 597,30
Hang Seng Index -0,77% 22 820,78
FTSE 100 Index -0,48% 6 835,78
Dax 30 0,28% 10 622,97
CAC 40 0,32% 4 435,47
Dow Jones Industrial Average -0,33% 18 487,00
NASDAQ Composite -0,83% 5 216,22
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 10 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
Lucara Diamond Corp 8 5 0
SAS 1 7 2
Nokia 3 3 0
Tieto 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
Hansa Medical 0 4 0
Svolder 2 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
North Chemical 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Verisec 0 3 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
MSC B
31,00
SMF
-6,20
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)