Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Tesla X har landat

  • BREDER UT SINA VINGAR. Teslas Model X visar upp sin prakt på bilsalongen i Genève. Foto: Håkan Matson

Teslas högtflygande planer fortsätter nu med Model X – som mycket snart börjar säljas också i Europa. Di fick en genomgång av bilen på bilsalongen i Genève och givetvis testade vi de magnifika måsvingedörrarna.

Däremot kan vi ännu inte bekräfta att Model X är bilvärldens snabbaste suv.

Den officiella siffran för accelerationen från stillastående till 100 km/tim är 3,4 sekunder. Det är sämre än för Teslas andra modell, S, vilket beror på att Model X är mer än 200 kilo tyngre.

Tjänstevikten ligger på 2.468 kilo, drygt 300 kilo mer än Volvos laddhybrid XC90 T8.

Fyrhjulsdrivna Model X har just börjat tillverkas i Teslas fabrik i Kalifornien och de första bilarna går till de allra tidigaste kunderna.

”Men vi siktar på att öppna orderböckerna mycket snart”, säger Teslas norske pr-chef Even Sandvold Roland till Di.

Tillverkningstakten ska under det första kvartalet upp till 1.000 bilar i veckan.

Dock betyder detta att Model X i bästa fall kan levereras till kunder i Sverige mot slutet av året eller mer troligt under nästa år.

Produktionsstarten har varit både försenad och besvärlig, i första hand beroende på baksätets måsvingedörrar. Sådana har tidigare varit förbehålla sportbilar – senast Mercedes SLS – och är erkänt knepiga att få till i massproduktion.

Passning och till och med läckage är de uppenbara riskerna och när jag med en penna gör ett enkelt test av springorna runt dörren är de långt ifrån perfekta.

Men fördelarna är onekligen omöjliga att bortse ifrån. Dörrlösningen ger ett mycket enkelt insteg och placerar man barn i baksätet är det problemfritt att luta sig in eller till och med kliva på tröskeln för att knäppa fast ett bälte.

De dubbelhängda dörrarna behöver bara ett utrymme på 30 centimeter på varje sida för att öppnas, men sträcker sig mycket högt upp i luften i maxläget. Tesla har ingen uppgift på bilens höjd med öppna dörrar, men det torde skapa bekymmer i många garage.

”Dörrarna har varit krävande att få till, men ger samtidigt en särprägel till bilen”, säger Even Sandvold Roland.

Utrymmena när alla sju säten används är begränsade. Bilen rymmer knappast startuppställningen i ett basketlag.

Däremot är bagageutrymmena stort. Som i Model S finns ett mindre utrymme i fram och ett större i bak. Bilen kan svälja hela 2.180 liter och dessutom – som första elbil – dra släp på 2.270 kilo.

En fiffig detalj är att baksätena sitter på ett ben och därmed är enkla att flytta. Dessutom ger det bättre plats för fötterna för dem som sitter på de två platserna längt bak.

Tesla har satsat mycket på aerodynamik, för att få ned förbrukningen så mycket som möjligt. Model X har en annan front än Model S, men samma rekordlåga luftmotstånd: ett cW-värde på 0,24.

En nyckel är det stora luftintaget längst ned i frontspoilern, där luften leds in till kupén, dock först efter att ha passerat ett filter som fångar upp även bakterier.

Det finns också ett luftkvalitetssystem, Bio Weapon Defense Mode, som genom att skapa övertryck i kupén ska stänga smutsig luft ute. Tekniken har dock kraftigt ifrågasatts av experter.

Längst bak sitter en hastighetsstyrd spoiler, som i farter under 72 km/tim har en position för bästa bakåtsikt, medan den höjs i högre fart. Enligt Tesla är Model X den första suven med integrerat bromsljus i en rörlig bakspoiler.

Model X är i allt övrigt baserad på Model S. Det är samma bottenplatta, samma placering av batterierna i golvet, faktiskt batterier med samma kapacitet.

Model X kommer i tre varianter: 70D, 90D och prestandaversionen P90D.