Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Plåtslagare gjorde en ny entré

  • GJORDE SLAG I SAKEN. Plåtslagarna Daniel Hallgren och Eddie Wingren, tyckte bygget av entrétak var onödigt krångligt och startade ett eget företag med förproducerade tak. Foto: Björn Solfors

De båda plåtslagarkollegerna drömde om att starta eget och började skissa på en ny innovation på fritiden.
Nu har byggjättarna och flera av landets största husföretag fått upp ögonen för duons förproducerade entrétak.

Som anställda byggnadsplåtslagare på samma företag såg Eddie Wingren och Daniel Hallgren ett både tidsödande och kostsamt moment vid husbyggen. De små taken ovanför entrén byggdes och färdigställdes på plats.

”Först kom en snickare och platsbyggde trästommen. Därefter kom plåtslagaren och lade plåten och sist kom kanske en målare. Vi började fundera på varför man inte prefabricerar taken i stället och levererar dem helt klara till byggarbetsplatsen”, säger Eddie Wingren, delägare av och vd för Designtak.

Den frågan förvandlades så småningom till en konkret affärsidé om lättmonterade entré- och skärmtak i aluminium. De sa upp sig – och företaget Designtak föddes.

”Vi pratade om att vi ville starta något eget ihop, något som inte var ett vanligt plåtslageri. Vi skissade ganska länge på det här innan vi till slut vågade ta steget.”

Verksamheten startade i ett lånat pannrum med några handdrivna maskiner och siktet var först och främst inställt på det företagsamma närområdet.

Inom bara några mils omkrets från Vetlanda huserar nämligen flera kända husföretag som till exempel Trivselhus, Myresjöhus, Kärnhem, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Anebyhus. I dag, ganska exakt sex år efter starten, har samtliga blivit deras kunder.

”Vi trodde förstås att de skulle älska våra tak direkt. Men det var inte riktigt så enkelt. Det har varit ett nötande och kämpande. In-köparna hade inte tid att lyssna på oss, så vi lade om strategin och riktade oss direkt mot arkitekterna istället. Många av våra modeller är nu framtagna tillsammans med arkitekter, där vi står för konstruktion och design”, säger Eddie Wingren.

Designtak har aktivt valt bort att sälja direkt till privatkunder. Men 2012 lyckades företaget komma in på Bygghemma.se, ett av Nordens största byggvaruhus på nätet.

Försäljningen har tagit skruv och två år på raken har omsättningen dubblerats till fjolårets närmare 11 Mkr.

”Vi försökte komma in hos flera andra varuhus, men alla tyckte att vi var alldeles för små. Bygghemma trodde verkligen på oss och det blev ett stort erkännande för vår produkt. Det är mycket tack vare dem vi har lyckats så bra”, säger Daniel Hallgren, delägare och medgrundare av Designtak.

Men det finns fler skäl till tillväxten. Byggjättarna Skanska, NCC och Peab, som alla bygger mycket bostadsrättsföreningar i Sverige, finns numera också bland kunderna.

”Det innebär att vi levererar massor av likadana entrétak till stora bostadsområden i framför allt Stockholm, Malmö, Göteborg och Örebro. De sparar massor av tid genom att köpa en färdig produkt och snabbt skruva upp den, istället för att bygga allt på plats från grunden”, säger Eddie Wingren.

Sedan i somras säljs taken också på kedjan Byggmax och tack vare kunderna finns Designtak nu representerat i Norge, Finland och Danmark. Men här finns mer att göra. Med den nya CE-certifieringen – numera ett grundkrav för alla byggprodukter – har dörrarna öppnats till hela Europa. Med hjälp av agenter kan bland annat Tyskland, Holland och Belgien stå på tur vid en kommande exportoffensiv.

”Vi tror att det kan ske om två år. Som det ser ut nu måste vi först säkerställa att vi har lokaler vi kan växa i. Det svåra när vi växer för snabbt är att få ett jämnt flöde i produktionen”, säger Eddie Wingren.

Men att växa genom mer robotiserad produktion är inte vägen framåt för Designtak. Tvärtom ligger utmaningen i att fortsätta hitta rätt personer till företaget.

”Rätt personal är en riktig akilleshäl. Vi säljer småländskt hantverk och vill absolut inte ta bort handarbetet i tillverkningen. Då blir det här en Kinaprodukt”, säger Daniel Hallgren.

Pannrummet är sedan länge utbytt mot en större verkstadslokal. Tillväxten har gått snabbare än väntat för två drömmande plåtslagare – som ser varandras motsatser som den stora styrkan.

”Jag går rätt fram, Daniel bromsar. Ofta möts vi på vägen. Det här företaget hade haft stora problem om vi två hade varit exakt likadana”, säger Eddie Wingren.