Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Håkan Matson: Branschen tappar koncepten

Efter sex år av tillväxt ser bilförsäljningen i Europa visserligen ut att öka också 2016 – men prognoserna har talat om att en inbromsning är på väg. Kan det förklara bristen på nya och spännande konceptbilar på bilsalongen i Genève?
Jag räknar till endast tre: Opel GT, DS E-Tense och VW T-Cross Breeze.

Den sistnämnda såg i stort sett produktionsklar ut, så räkna med att VW följer i spåren av Range Rover Evoque och lanserar det något udda konceptet suv-cabriolet. Givetvis kommer T-Cross också med plåttak, för att slåss med nya klassledaren (efter Nissan Juke) Renault Captur och Opel Mokka, som i Genève visades i ny, ansiktslyft form – med tilläggsnamnet X.

I Europa är suvar onekligen den allra hetaste trenden just nu.

Under 2015 ökade försäljningen med hela 22 procent, medan totalmarknaden bara ökade med 8 procent. Det såldes 3,05 miljoner suvar – och deras andel ökade till 23 procent, mot 20 procent för 2014 och 17 procent under 2013.

Men allra snabbast växer just klassen med småsuvar, där VW T-Cross alltså ska in och slåss.

I fjol ökade den klassen med 36 procent, till 1,04 miljoner bilar.

Många tillverkare har stora planer på att öka försäljningen, inte minst de mer klassiska volymtillverkarna Ford och Opel. För Opel var givetvis korandet av Astra till Årets Bil oerhört viktigt, ett år när bolaget äntligen ska vända en lång rad av röda år till ett svart.

Opel-chefen Karl-Thomas Neumann svarade nej redan innan han hade fått frågan: har Opel beslutat att sätta GT i produktion?

Men med de enormt positiva reaktioner som omvärlden ger bilen torde det vara omöjligt att inte hitta något sätt att också sälja bilen till vanliga kunder.

Vilken boost det skulle vara för varumärket Opel.

GT stal lite av sportbilsshowen från de vanliga volymmärkena, sedan Renault överraskande hade beslutat att inte visa sin sportbil under det återupplivade Alpine-märket.

Ford går nästan under radarn här på salongen, med Vignale-versioner av fler modeller som enda nyheter.

Men ute på marknaden går det bättre.

I fjol sålde Ford 1,3 miljoner bilar på de 20 största marknaderna, en ökning med 10 procent och januari blev den bästa januarimånaden på fyra år.

Ford kör också i suv-spåret, med en ansiktslyft Kuga och den helt nya, stora Edge-modellen.

Men det är trist att vandra runt på en bilsalong som inte översvämmas av nya och spännande konceptbilar. Så var det i Detroit i januari, så är det nu i Genève.

Konceptbilar ger möjligheten för tillverkare att testa gränser, experimentera och leka lite med både tanken och varumärket – som Opel har gjort med GT och som franska PSA gjorde här i Genève med sitt DS-märke. Det dramatiska elbilskonceptet E-Tense kan få oss att tro att det ändå finns en framtid för DS-märket, som fram till nu varit alltför blekt och försiktigt.

Konceptbilar är förvisso dyra att ta fram, mellan 20 och 50 Mkr, och investeringen kan onekligen ifrågasättas.

Men brist på konceptbilar brukar samtidigt vara ett tecken på en annalkande kris: bilindustrin lägger hellre pengarna på bilar som kan säljas i morgon, inte om fem år.

Så frågan är om festen redan är över – innan den ens hunnit börja?

Och oavsett vilket: i fjol såldes 14,2 miljoner bilar i Europa, fjärran från toppåret 2007, med nästan 16 miljoner bilar.

Det kommer troligen aldrig mer att nås och en förklaring är att taxiföretag som Uber och olika hyrbilspooler minskar behovet av nya bilar.

Men den historien får vi återkomma till.