Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hundratals klagar på luriga nätavtal

Konsumenter tror att de gör ett drömkap och förväntar sig att få en mobiltelefon för fem kronor eller musiktjänsten Spotify för en spottstyver. Men i själva verket dyker det upp dyra abonnemang på en online-almanacka eller en antivirustjänst.

Bara i år har Konsumentverket tagit emot runt 1.000 klagomål från konsumenter som känner sig lurade att teckna dyra abonnemang av oseriösa företag på nätet, rapporterar SVT Nyheter.

Ofta har konsumenten omedvetet godkänt villkor för något helt annat. Abonnemangsfällorna är ingen ny företeelse, men Konsumentverket ser nu en ökning av antalet inkomna klagomål. Företagen luras ofta med annonser som innehåller kända varumärken till otroliga priser.

"Vi vet inte varför men det är extremt många klagomål som kommer in just nu", säger Jolanda Girzl, chef på Konsumentverkets enhet Konsument Europa till SVT.