Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Att rensa hemma ger mer frihet

  • Foto: Amanda Lindgren

  • Foto: Amanda Lindgren

  • Nina Strandberg, ordningskonsult. Foto: Amanda Lindgren

  • SMIDIGT. Begreppet capsule wardrobe myntades på 1970-talet och går ut på att garderoben enbart består av ett fåtal tidlösa basplagg som går att kombinera med varandra för variation. Foto: Amanda Lindgren

  • ALLTID STÄDAT. En vanlig vardag hemma hos Minimalisterna ser köket ut så här - som inför en lägenhetsvisning. Enkelheten skänker lugn och skapar tid för att umgås och träna i stället. Foto: Amanda Lindgren

  • AVSKALAT. I tre år har Johan och Elisabeth slängt och minimerat antalet prylar och kläder i sin tvårumslägenhet. Ändå hittar de fortfarande saker varje månad som de inser att de inte behöver. Foto: Amanda Lindgren

  • Antalet böcker har successivt skalats ned till att bara uppta tre hyllplan hemma hos herr och fru Minimalist, som Johan och Elisabeth kallar sig på bloggen. Foto: Amanda Lindgren

  • Foto: Amanda Lindgren

  • För drygt ett år sedan utökades familjen med en dotter. Det har satt minimalismen på hårda prov, men även antalet leksaker hålls till ett minimum. Foto: Amanda Lindgren

  • Lisa Rogalin, vd Rosenrummet. Foto: juliana wiklund photography/more

Devisen "flest prylar när han dör vinner" är passé. Att rensa i röran och leva enklare är superhett. Johan och Elisabeth har slängt prylar varje månad i över tre år, men hittar fortfarande saker de inte behöver.
"Man vill åt friden som kommer när det är perfekt rensat", säger Nina Strandberg, som hjälper folk att röja hemma.

Våren står för dörren och därmed dags att röja i garage, barnrum, vindar och skrubbar. Så här års når uthyrningen av containrar och storsäckar till privatpersoner årets sedvanliga topp, enligt renhållningsföretaget Sita. Ut med gammalt, men inte nödvändigtvis in med nytt.

Trendkonsultföretaget Kairos Future pekade i höstas ut strävan efter enkelhet och självfrälsning genom rensning som en av de tio trender som kommer att vara starkast under 2016.

"Vi har så mycket prylar att vi måste rensa. Det är konsumtionssamhällets baksida och inget nytt. Det nya är vårt behov av kontroll på livet. Det är otryggt i världen och då rensar, städar och fixar vi för att inte behöva tänka på det, ungefär som när man behöver plugga inför en tenta men i stället sätter i gång att städa", säger Mats Lindgren, vd för Kairos Future.

Den japanska städkonsulten Marie Kondos bok "Konsten att städa" har sålts i över två miljoner exemplar och legat överst på New York Times bestsellerlista, och Time Magazine utsåg Marie Kondo till en av världens mest inflytelserika personer under 2015. Kortfattat går hennes bok ut på att gallra rejält, och bara behålla saker som verkligen skänker lycka.

I januari utkom den svenska boken "Förvara smart - organisera ditt hem" av Paulina Draganja, och i sin blogg Förvaringsdrottningen uppmanade hon vid årsskiftet sina läsare att städa och organisera sina hem under 2016 genom att fullfölja ett nytt uppdrag varje vecka under året. Hittills har följarna som hörsammat utmaningen betat av såväl badrumsskåp och kökslådor som sladdhärvor och oönskade julklappar.

För vissa har rensandet blivit en livsstil. För tre år sedan startades den anonyma svenska bloggen Minimalisterna. Paret Johan och Elisabeth, ingenjör respektive ekonom och båda i 30-årsåldern, hade funderat länge på att försöka leva minimalistiskt och gjorde nu slag i saken.

"Det var flera saker som hände samtidigt. Vi fick ett dödsbo att ta hand om och det var helt sjukt mycket grejor. I samma veva flyttade vi ihop och insåg att vi också hade för mycket. Och vi gjorde en långresa i Sydostasien och såg hur enkelt folk levde. De fattiga vi träffade var i många fall lyckligare än vi i väst eftersom de hade mer tid att tillbringa med vänner och familj", berättar Johan.

Med inspiration från amerikanska bloggar fortsatte de den redan påbörjade urstädningen och har sedan dess kontinuerligt skrivit om sina erfarenheter på bloggen.

"Vi har gått igenom rum efter rum, skåp efter skåp och sak efter sak och funderat över när vi använde respektive pryl senast och om vi verkligen behöver den. Otroligt mycket grejor har åkt ut. Det är lite som att skala en lök. Vi hittar fortfarande saker vi inte behöver, varje månad. Inte nödvändigtvis skräp men saker vi inte behöver eller använder."

Ett konkret exempel är att Johan förut ägde 17 par byxor. I dag har han ett par jeans och tre chinos kvar. Och folk som kommer in i deras tvårummare i Solna tycker att det är rent och undanplockat - nästan som inför en visning, fast jämt.

Minimalismen omfattar inte bara det materiella. Paret tittar knappt på tv och använder bara Facebook för meddelandetjänsten. De ekonomiska och miljömässiga aspekterna på minimalism är bara positiva bieffekter. Den allra viktigaste drivkraften för Johan och Elisabeth har varit att frigöra tid för det som är viktigast, och att skapa lugn.

"När man inte har så mycket som stör blir man lugnare inombords. Vi har fått mer tid och energi att umgås med vänner och familj, och att träna."

Vad har varit svårast att göra sig av med?
"I början av förra året hade jag i praktiken tre fulltidstjänster som chef för två olika avdelningar samt en mer operativ produktledningstjänst, och jobbade uppåt 60 timmar i veckan. Jag insåg att det inte skulle hålla när vår dotter skulle födas, jag vill vara med henne och hinna träna för att må bra. Så jag gjorde mig av med två tredjedelar av mina ansvarsområden och fokuserar nu bara på produktledning. Det var jättetufft för jag älskade alla delar av mitt jobb", säger Johan.

Hur gick det med minimalismen när ni blev tre? Att få barn innebär ju ofta också massor av prylar?
"Vi skriver ju en in- och utlista på bloggen varje månad och 80 procent av det som kommer in är till vår dotter. Även om vi försöker hålla tillbaka så är det ändå mycket man måste ha. Men vi har till exempel två nappar i stället för 22. Och att dokumentera allt gör att man tänker efter en extra gång innan man släpper in något nytt i hemmet."

Bloggen Minimalisterna har i dag 15 000 unika besökare i månaden och växer stadigt. Johan tycker att han märker att allt fler är intresserade av ämnet, och det dyker upp allt mer litteratur på området. Och förutom att folk vill sänka tempot i livet har han sin egen teori om vad trenden beror på.

"Om man är uppvuxen i ett prylöverflöd som jag är, så blir det inte lika intressant längre och man börjar göra sig av med saker i stället. Jag träffade en invandrarkvinna på öppna förskolan som sa att hon hade väldigt lite när hon växte upp och att hennes barn i sin tur inte skulle sakna någonting. Men jag känner tvärtom. Lycka finns inte i ett överflöd av prylar och allmän överstimulans. Det är som en välfärdsskada."

För den som vill gallra på en mindre extrem nivå, men inte orkar göra det själv finns numera professionell hjälp att få - både med pappershögar, garderober och fulla förråd. För ibland har röran gått så långt att det går ut över både hälsa och relationer.

Företaget Iordning är ett av flera som erbjuder hjälp att rensa, och rådgivning om hur man kan röja själv. Men det sistnämnda är inte särskilt efterfrågat – de som kontaktar ordningskonsulten Nina Strandberg har redan gett upp och vill ha handfast hjälp.

Brist på tid, ständiga avbrott av telefonen som kräver att man ”ställer om” hela tiden, ökad oro i världen och fler splittrade familjer är bidragande orsaker till att folk vill förenkla sina liv – för det är det som rensningen i grunden handlar om, menar Nina Strandberg.

”Man rationaliserar sitt liv för att ta tillvara och ägna sig åt det som verkligen betyder något.”

Rutavdraget täcker förvisso inte rensningstjänster men det har ändå hjälpt till att ta bort skammen över att man behöver hjälp i hemmet, och ökat benägenheten att betala för sådana tjänster, anser hon.

Och det är inte bara höginkomsttagare som anlitar henne – en timmes rensning kostar 640 kronor på helger och minimum är tre timmar – utan det finns kunder som sparat ihop till kostnaden eller till och med tagit lån för att få hjälp. Väntetiden är några veckor, även om de flesta som kontaktar Nina Strandberg vill ha hjälp på stört.

En observation Nina Strandberg ofta gör är att de som behöver hjälp att städa inte sällan behöver hjälp att ta tag i andra saker också, som pensionssparande, att förmå barnen att hjälpa till, och att bestämma sig för en diet:

”Har oordningen väl blivit övermäktig så har ofta en massa andra grejor fått stå tillbaka också. Många har kanske kommit ur en depression eller tagit sig igenom en skilsmässa, eller haft ett jobb som krävt mycket. Man kanske har en adhd-diagnos eller helt enkelt en partner som inte har samma inställning till oreda. Det har kokat över och även om de kanske inte är utbrända så kan man vara lika förvirrad som en utbränd när man står i ett rörigt hem.”

Välorganiserade pärmar med fakturor fram till 2007, och sen resten i en stor hög i arbetsrummet, är inget ovanligt fenomen.

”Någonstans har man tappat bort sig i vad man behöver spara, och gett upp.”

Hur mår de som kontaktar dig?
”De är förtvivlade, det är en enorm stress och förlust av kontroll när man inte vet var saker är. Och att bråka om det är otroligt påfrestande. I de allra värsta fallen har skilsmässan hängt i luften för att en part upplever att den gör allt.”

Nina Strandberg har hjälpt några av de värst drabbade, så kallade hoarders, som inte kan förmå sig att slänga någonting. Men de vanligaste kunderna är helt vanliga familjer där man bara inte har haft tid, och så har det spårat ur. Och hon tycker det är roligast att hjälpa dem som har riktigt mycket som behöver sorteras bort, för då syns störst skillnad efteråt.

Vilka är de vanligaste reaktionerna under en röjning?
”Det är mycket suckar, det är psykiskt påfrestande för många. Men ju längre man håller på desto mer slänger de. Det är som en muskel man tränar upp, vid första lådan med gamla julkort kanske man tycker det är fint, men när man kommer till tredje orkar man inte längre och bara slänger allt.”

”Främst blir de påminda om saker som skär i hjärtat på dem, som arvegods, saker som är kvar efter skilsmässan och så vidare. Det är verkligen en rening för själen – vad är det för typ man har varit, vem vill man bli och vad vill man leva med för saker? Jag får enorma förtroenden, och det är viktigt för mig att vända det till något positivt – ´okej, det här hände, men hur vill du ha det nu?´ Det är alltid en sanering för att kunna leva ett bättre liv.”

Hur mår de efteråt?
”Jätteglada. Jag har kunder som sagt att jag har förändrat deras liv och att det har varit bättre än familjerådgivning. Och jag integrerar ju rensningen med deras liv så att de ska kunna upprätthålla ordningen. Det ingår alltid utbildning under tiden.”

Om röran i garaget är hela familjens fel är garderoben åtminstone ens personliga ansvar. Och här handlar det inte alltid om att man mår dåligt över röran, utan att man vill ha hjälp att bygga upp en garderob som fungerar och där allt används.

Allt fler personal shoppers erbjuder garderobsrensningar i samband med att kunder vill shoppa nytt, och tjänsten efterfrågas av allt fler.

"Vissa har inte gallrat i garderoben sedan 80-talet och då talar vi om säckar som åker till second hand och välgörenhet. Andra är duktiga på att rensa men gör ofta felköp - vissa plagg har prislappen kvar och är aldrig använda", säger Lisa Rogalin, vd för Rosenrummet som driver NK Personal Shopping i Stockholm.

En garderobsrensning med företaget kostar från 3 600 kronor, och då ägnar en stylist och en assistent tre timmar åt att gå igenom garderoben hemma hos kunden. Alla plagg tas ut och ifrågasätts. Är det slitet? Är det rätt passform? Har det passerat bäst före-datumet? Finns det något att kombinera det med? Vad behöver kompletteras?

Kunderna är män och kvinnor mellan 30 och 60 år, framför allt inom näringslivet. Folk som inte har intresset eller kunskapen att bygga upp en välfungerande garderob själva eller som kanske är intresserade men saknar tiden.

"Allt ska gå att kombinera. Vi måste tänka mer långsiktigt med kläder. Skicka vidare det du inte vill ha och fyll på med rätt saker, och satsa hellre på kvalitet än kvantitet", säger Lisa Rogalin.

"Har man för många plagg som man inte använder tar det mer energi än det ger. Det är jätteviktigt att rensa. Sen är det alltid kunden som avgör vad som ska behållas av nostalgiskäl. En klänning som man har haft jätteroligt i är helt okej att spara, så länge inte garderoben är helt full av sådana."

Tyck till
Tyck till