Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Saab har två nya mål i sikte

  • Jas Gripen. Foto: Katsuhiko Tokunaga

Storordern från Brasilien var ett genombrott för Gripen. "Det är ett extremt stort intresse just nu", säger Richard Smith, försäljningsansvarig för stridsflygplanet på Saab.

Brasiliens beslut att köpa 36 Gripen-plan har öppnat många dörrar över hela världen för Saabs försäljare och listan över länder som är intresserade av stridsflygplanet växer.

Närmast är Finland och Belgien som båda har aviserat att de behöver uppdatera sin flygplansflotta med 30-40 stridsflygplan. Belgien har kommit längst i sin process och en första anbudsförfrågan kan komma före sommaren.

”Redan 2017 kan vi få närmare besked från Belgien”, säger Richard Smith, försäljningsansvarig för Gripen på Saab.

Försäljningschefen avslöjar också att ”ett, två stora länder” visat intresse för Gripen.

"Mer än så kan jag inte berätta”, säger han och pekar samtidigt på han tror att Brasilien kommer med följdbeställningar.

Saab har nu fem försäljningskontor över hela världen som bearbetar kunder från Colombia till Malaysia.

Det indiska intresset för Saabs årliga Gripenseminarium på torsdagen i Stockholm var stort. Indien ska köpa ett hundratal nya stridsflygplan och både statsminister Stefan Löfven och försvarsminister Peter Hultqvist har besökt landet för att lyfta fram svensk försvarsindustri.

Men några konkreta besked har ännu inte kommit från Indien.

"Vi för diskussioner med Indien och vi får se vad de leder till. Just nu är det upp till Indien att förklara vad de vill ha”, säger Ulf Nilsson, chef för affärsområde Saab Aeronautics.

Saab har heller inte gett upp Indonesien som enligt mediauppgifter bestämt sig för köpa ryska Su-35 plan, på Natospråk kallade Flanker.

”Tro inte på allt ni läser, jag betraktar Indonesien som en öppen marknad”, säger Richard Smith.

Den 18 maj rullar nästa generation Gripen-plan ut från monteringen i Linköping. Svenska flygvapnet har beställt 60 plan av modellen Gripen E.

"Vi håller tid och budget vilket är unikt för den här typen av program", säger affärsområdeschefen Ulf Nilsson.