Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så rekryterar företagen i framtiden

  • Foto: TT/Colourbox

Andelen företag som använder sig av sociala medier när de rekryterar ökar och på sikt kommer det att bli allt viktigare för företag att leta efter kompetens i digitala kanaler, enligt Svenskt Näringsliv. Samtidigt minskar användandet av Arbetsförmedlingen.

Sociala medier blir en allt vanligare rekryteringsväg för företag. Sedan 2014 har det skett en ökning från 27 till 37 procent, enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät 2016. Sammanlagt är 63 procent av företagen som rekryterar med hjälp av sociala medier nöjda med rekryteringsformen.

Eftersom många håller sig uppdaterade med mobiltelefonen kommer det att bli allt viktigare företag att vårda sitt varumärke och rekrytera i sociala medier, enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät 2016.

"Jag blir lite förvånad över att inte fler använder sociala medier eftersom alla som söker jobb sedan länge har flyttat in i sociala medier. Jag trodde att det skulle vara en högre siffra", säger Mats Kullenberg, vd för rekryteringsbolaget Dreamwork, och påpekar att det är naturligt för jobbsökande att hantera sin cv på nätet eftersom det är där de letar jobb.

"För cirka fem år sedan nådde man inte alla personer på nätet eftersom Linkedin inte hade fått genomslag i Sverige då", fortsätter han.

Enligt Mats Kullenberg har vi bara sett början av digitaliseringen av rekrytering.

"Nästa steg är stordata, alltså att man använder enorma mängder data från olika källor som man samkör", säger han.

I dagsläget är informella kontakter den mest använda och uppskattade rekryteringsvägen. Hela 60 procent uppger att de använder sig av rekryteringsformen och 86 procent av dessa tycker att det fungerar ganska eller mycket bra, enligt Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät 2016.

Samtidigt minskar andelen företag som rekryterar medarbetare med hjälp av Arbetsförmedlingen. Det är också den rekryteringsväg som företagen anser fungerar minst bra. 20 procent av de företag som rekryterar via Arbetsförmedlingen uppger att det fungerar mycket dåligt.

"Det är nästan lite synd om Arbetsförmedlingen. De är politiskt styrda och får det inte lättare med den stora andelen nyanlända", säger Mats Kullenberg.