Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning
Mitt Di Meny
Start Nyheter

MQ slår till på Joy

  • PÅ SHOPPINGHUMÖR. MQ köpte nyligen varumärket Bondelid, och nu fortsätter shoppingrundan med modekedjan Joy. Foto: Claes-Göran Flinck

Klädbolaget MQ följer upp köpet av Bondelid med att ta över hela modekedjan Joy.
Affären, tillsammans med en svag kvartalsrapport, fick dock MQ-aktien på fall under torsdagen.

Nyligen köpte MQ modevarumärket Bondelid för 10 miljoner kronor och i samband med rapporten för det andra kvartalet, december till februari, presenterade vd:n Christina Ståhl ännu en offensiv åtgärd. Det är konkurrenten Joy som köps från riskkapitalbolaget Segulah för 38,5 Mkr kontant.

Förvärvet kommer att tillföra MQ ytterligare 54 butiker i Sverige plus en e-handelsverksamhet. Men några vinster handlar det inte om inledningsvis.

För räkenskapsåret 2015 redovisade Joy en omsättning på 258 Mkr och en rörelseförlust på 9 Mkr. Bedömningen är att köpet har en neutral resultatpåverkan på innevarande räkenskapsår 2015/2016.

Joys fokus ligger på kvinnor mitt i livet och det är, enligt Christina Ståhl, ett av marknadens snabbast växande segment. Ett segment som är köpstarkt men som få aktörer fokuserar helhjärtat på i Sverige.

”Vi ser därmed tillväxtmöjligheter inom detta segment och har en klar strategi för hur vi vill utveckla bolaget. Samtidigt ser vi intressanta synergier inom många områden”, skriver hon i ett pressmeddelande.

Planerat övertagandedatum är den 1 maj.

På börsen blev mottagandet av Joy-köpet surt, vilket även förklaras av en svag kvartalsrapport.

Trots en ökad nettoomsättning, från 417 till 433 Mkr, föll vinsten rejält under det gångna kvartalet. Rörelseresultatet blev 16 Mkr mot 26 Mkr samma kvartal i fjol, vilket gjorde att rörelsemarginalen försvagades från 6,2 till 3,6 procent.

”Bruttomarginalen påverkades negativt av en svag reastart på grund av en inledningsvis för låg sänkningsgrad”, heter det i rapporten.

Större delen av de negativa effekterna från en starkare dollarkurs har däremot kunnat pareras.

Bruttomarginalen sjönk till 47,6 procent, från 50,0 procent motsvarande period året innan.

Varulagret låg vid kvartalets utgång något högre än i fjol, 287 Mkr mot 251 Mkr, vilket bolaget förklarar med tidigare inleveranser av vårvaror jämfört med i fjol. Sammansättningen av lagret bedöms vara på en tillfredställande nivå.

Resultatet efter skatt landade på 12 Mkr mot 19 Mkr i fjol, motsvarande en vinst per aktie om 34 öre.

Tyck till
Tyck till