close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Debatt: Därför säger vi nej till höghastighetsbanor

Uppdaterad 2016-03-18 16:14. Publicerad 2016-03-17 21:03

Foto: Christine Olsson

Frågan om höghastighetsbana mellan de tre storstäderna debatteras flitigt. Nu sätter vi ned foten och säger nej till den planerade höghastighetsjärnvägen, skriver Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och gruppledare i trafikutskottet Per Klarberg.

Sverigedemokraterna har varit avvaktande i frågan om en höghastighetsjärnväg, HSR. Detta medan andra partier, utan att varken vara experter eller ha all nödvändig information på bordet, har lovprisat projektet. Vi anser att ett ställningstagande till Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt inte är något man bör stressa fram.

Annons:

I stället har vi haft en sund skepticism; är Sverige lämpat för HSR, är det miljömässigt motiverat och är det samhällsekonomiskt lönsamt? Med tiden har bilden av ett prestigeprojekt vuxit fram, där rationella argument tyvärr har fått stryka på foten.

"Vår förhoppning är att vi leder vägen för andra att komma till samma insikt."

Att kunna resa med tåg mellan våra storstäder på två respektive två och en halv timme låter fantastiskt som idé, men flyget erbjuder redan än kortare restider samt priser som HSR troligen aldrig kommer att kunna matcha.

Om tåget trots allt skulle bli konkurrenskraftigt behöver detta inte innebära några miljöfördelar. Bara själva bygget är enormt resurskrävande och kommer att innebära allvarliga ingrepp i natur och kulturmiljö.

Dessutom leder ett eventuellt minskat flygande till ett överskott av utsläppsrätter, vilket enbart innebär att utsläppen flyttar till andra sektorer.

Den största stötestenen är dock kostnaden. Från att ha handlat om drygt 100 miljarder kronor är prislappen i dag uppemot astronomiska 320 miljarder, och vem vet vad slutnotan skulle hamna på?

Projektet har hela tiden varit utdömt samhällsekonomiskt. Man kan argumentera för att man inte alltid kan ta hänsyn till modeller och samhällsekonomisk nytta. Det stämmer: hade man enbart sett till dessa hade landsbygden varit än mer nedprioriterad. Detta är dock ett renodlat storstadsprojekt på bekostnad av nödvändiga investeringar i resten av Sverige.

Infrastrukturen är en ständigt utvecklande organism. Därför är huvudregeln att finansiera satsningar med direktanslag. Anledningen är enkel: infrastruktur är ingen engångskostnad utan kräver ständiga investeringar.

Liksom det skulle vara ohållbart att låna pengar för att betala hyra eller köpa mat kan vi heller inte göra så med infrastrukturen. Men för HSR hörs röster att avsteg måste göras, vilket med stor sannolikhet skulle tränga undan andra viktiga satsningar. En mer passande metafor än gökunge är svårt att hitta.

Ingen argumenterar för att stambanorna som byggdes för 150 år sedan var en felinvestering. Skillnaden mot då är att vi nu lever i en tid av aldrig tidigare skådad teknologisk utveckling.

Teknikgenombrott som elektrifiering av våra bilar och vägar samt autonoma fordon står för dörren, och vi har inte ens börjat se potentialen av digitaliseringen. Att då lägga alla ägg i samma korg, för att om 20 år eventuellt få avkastning, är inte en ansvarsfull politik.

Sverigedemokraternas mål är att skapa största möjliga samhällsnytta och tillväxt i hela landet. Vi avser att utreda lönsamma investeringar i hela Sverige som är genomförbara i närtid – men som inte är begränsade till järnväg. Med i sammanhanget blygsamma summor kan man väsentligt korta restiden samt utöka kapaciteten på befintliga stambanor.

Samtidigt skulle utrymme finnas för viktiga investeringar inom såväl vägtrafik, flyg och sjöfart, både regionalt och nationellt. Allt utan att framtida generationer behöver stå med notan.

Järnvägen är viktig för Sverige, men den utgör långt ifrån all politik inom infrastrukturområdet. Alltför stort fokus har lagts på drömprojekt och luftslott, i stället för den mindre upphetsande sanningen att breda satsningar på underhåll och kapacitetshöjningar behövs.

Därför sätter vi nu ned foten och säger nej till den planerade höghastighetsjärnvägen. Vår förhoppning är att vi leder vägen för andra att komma till samma insikt.

Jimmie Åkesson, partiledare (SD)
Per Klarberg, gruppledare i trafikutskottet (SD)

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SMF
16,00
NOBI
-19,26
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)