Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Tolv års slit gav resultat

  • KOKAR SALVA. Ingela Johansson och Inger Swensson har jobbat ihop sedan 1992 och är nu ensamma ägare av företaget.

När Inger Swensson och Ingela Johanson fick möjlighet att ta över Föllinge Hälsoprodukter tvekade de inte. Men beslutet att satsa var början på en tolv år lång uppförsbacke.
Nu börjar de närma sig krönet.

Med två passiva ägare långt från verksamheten och ett antal tillsatta vd:ar som har kommit och gått under ett antal år var tillvaron på Föllinge Hälsoprodukter inte så rolig. Inger Swensson och Ingela Johansson hade mycket själ och hjärta i företaget och led med att det stod och stampade. När de fick möjlighet att ta över företaget och på egen hand styra det mot utveckling var valet inte särskilt svårt.

”Jag var tydlig med att jag kunde göra det om Ingela också ville vara med”, berättar Inger Swensson som är vd sedan 2006.

”Jag är ingen säljare, det är Ingela. Jag är bra på ekonomi och företagets verksamhet. Vi kompletterar varandra.”

Från att ha varit delägare sedan 1998 påbörjade de 2004 en process om hur de på bästa sätt kunde köpa ut de båda norska ägarna. Det tog två år.

”Vi ville göra det schyst och bra, inte genom att bli osams”, berättar Ingela Johansson.

”Det tog ett tag, men 2006 hade vi löst ut de andra två via ett nytt bolag, FHP Föllinge, så vi slapp lägga ut privata pengar.”

Men som ensamma ägare stod de med lån att betala av och ett behov av en helt ny produktionsanläggning för att kunna möta kontrollkrav på produktionen och även växa i framtiden. 2008 drog de i gång byggprojekteringen på allvar.

”Vi var väldigt bra på att koka salva men att bygga fabrik med allt vad det innebär, och även hitta finansiering, var en jäkla soppa”, säger Inger Swensson och skrattar.

”Att jag bor i Timrå gjorde också att Inger fick stå med en stor del av ansvaret för byggnationen”, säger Ingela Johansson.

”Det var otroligt tufft men hon har gjort det väldigt bra och vi har förstås tagit gemensamma beslut och diskuterat, men hon har varit på plats mer än jag.”

Tack vare hjälp från Almi, näringslivskontoret i Krokoms kommun och Länsstyrelsen i Jämtlands län kunde de lotsas framåt bland finansieringslösningar och få hjälp med byggproblematik.

”Vi hade aldrig löst det på egen hand, en stor eloge till alla som har hjälpt oss”, säger Ingela Johansson.

”Men för mig fanns det aldrig en tanke på att vi till exempel inte skulle kunna finansiera bygget och satsningen. Men det var faktiskt frågetecken på om investeringen på 8 miljoner kronor i lilla Föllinge skulle godkännas av banken.”

Efter att ha jobbat med kosmetik och naturvårdsproduktionen i mer än 15 år visste de båda vad som var viktigt: enklare, mer ergonomiska och logiska flöden i fabriken samt tillräckligt stora ytor för att hantera volymer. Kunskap om verksamheten var viktigt, det gick inte att släppa lös arkitekter och ingenjörer.

”Arkitekterna skakade på huvudet åt 35 kvadratmeter diskrum men det är precis vad vi behöver när alla grytor och kärl ska diskas rent, säger Ingela Johansson.

”Rengöring är helt avgörande för våra produkter.”

Inte bara att det blev som de ville med de praktiska och öppna lösningarna i fastigheten, det blev dessutom billigare än budget.

”Jag är noga med att det ska gå ihop. Jag är allergisk mot lån även om de behövs ibland, säger Inger Swensson.

”Vi hade dessutom lite hjälp av lågkonjunkturen, det fanns många som ville bygga.”

Mars 2010 stod allt klart och de flyttade in.

”Jag har inte hämtat mig från den där processen än, fortsätter Inger Swensson och suckar teatraliskt.

”Det var en period när vi inte kunde ta ut vår egen lön och vår personal har ibland fått vänta några dagar extra på sin. Men alla på företaget har ställt upp fantastiskt bra.”

Efter bygget började arbetet med en ekologisk certifiering och att se till att alla produkter blev kontrollerade och godkända av toxikolog för att användas på människor, enligt den kommande EU-förordningen.

”Det var bara att ta nästa tjur vid hornen”, säger Ingela Johansson.

”Men vi fick allt fler förfrågningar om att tillverka produkter från andra som inte orkade eller kunde ta den processen.”

2013, när EU-reglerna trädde i kraft var de redo sedan länge. Tack vare sin framförhållning i kontrollarbetet och ökad kapacitet har kunder även sett fördelarna med att flytta produktion från dyra lokaler i Stockholm för att på så vis få lägre tillverkningskostnader samtidigt som de har support på kontrollsidan från Föllinge Hälsoprodukter.

Just nu är 70 procent av produktionen legotillverkning, berättar Ingela Johansson.

”Vi har under allt stök de här tolv åren behandlat vårt eget varumärke med vänsterhanden, men företaget har vuxit med våra andra kunder, som vi är lika stolta över. 2016 kommer vi att sätta Föllinges produkter på hyllorna igen.”

Nu ligger nya hemsidor uppe, nya etiketter och strategier tas fram i takt med att säljorganisationen utvecklas. Ännu ett tidskrävande och kostsamt steg i utvecklingen ligger snart bakom dem.

”Vi hade förstås kunnat snabba på processerna genom mer kapital men vi vill också betala av de skulder vi har och vi vill själva hinna vara med i alla processer, det är viktigt för att allt ska bli rätt, säger Ingela Johansson.

Men hon trycker ändå på vikten av att ta hjälp av externa krafter. Föllinge Hälsoprodukters resa hade varit omöjlig om de försökt göra allt själva. En resa som också gett lärdomar avslutar hon:

”Det gäller att våga tro på det man kan, men också våga erkänna att man inte kan allt.”