Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Goldman Sachs spår drönartillväxt

  • Foto: Heiko Junge / TT

Militären är fortfarande den största köparen av drönare, men de stora aktörerna har tagit steg till en civil marknad som under de kommande fem åren kommer att växa från noll till motsvarande 175 miljarder kronor.

Det hävdar Goldman Sachs i en genomgång från den 13 mars.

Investmentbanken haussar möjligheterna till effektivisering, besparing och säkerhet för direkt berörda med störst kommersiell potential inom bygginspektion, precisionsbesprutning och inspektion av oljeledningar.

Dessutom ser Goldman Sachs möjligheter för försäkringsbolagens premieinventering och skadehantering - med äventyrad integritet. Även för journalistiken ses möjligheter, dock med fara för livet om drönaren störtar.

Andra som får nytta av drönare är fastighetsmäklare, elbolag som underhåller svårtillgängliga kraftledningar, vindkraftverk och dammar, gruvprospektering i vildmarken och filminspelningar. Sist men mest omtalat kommer paketleveranser där Amazon är störst.

Samhällsnyttan blir flera gånger högre när effekterna sprids i hela ekonomin. Sammantaget omsätter världsmarknaden mer än 800 miljarder kronor fram till 2020. Drönare blir lika stort som helikoptrar.

Militären förblir den överlägset största men inte den enda statliga köparen. Bara i USA kommer tullen och kustbevakningen att köpa för 25 miljarder kronor, enligt Goldman Sachs. Efterfrågan kommer snabbast från stater "eftersom statliga användare kan anpassa sig snabbare till lagarna", konstaterar Goldman Sachs utan att skriva något om riskerna för företag som säljer produkter med dubbla användningsområden.

Amerikanska tillverkare ser ut att få leverera en tredjedel av alla drönare i vingspann från sparv upp till jumbojet - men det finns gott om plats för utmanare.

Svenska Cybaero med den kinesiska tullen och Kinas statliga försvarsbolag Avic som kunder nämns inte i Goldmans rapport, däremot det europeiska samarbetet Neuron med Sverige och Frankrike som drivande jämte Italien, Spanien, Schweiz och Grekland.

Neuron kostar omkring 4 miljarder kronor. Den svenska regeringen avvaktar slutrapport från levererantörerna: franska Dassault tillsammans med Saab, Airbus, Finmeccanica och Ruag Aero. Internationella materielsamarbeten är "ett säkerhetspolitiskt instrument", sa försvarsminister Peter Hultqvist (S) om Neuron i riksdagen i november.