Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Det är långt ifrån över för Bo Andersson

Bo Andersson har själv sagt att ryska regeringen stoppade honom från att göra ytterligare personalneddragningar.

I pressmeddelandet från Renault-Nissan om vd-bytet framgår tydligt att frågan om de ryska leverantörerna är central.

"Målet i dag är att skapa en konkurrenskraftig produkt, öka Ladas marknadsandel i Ryssland och att jobba ingående med ryska leverantörer", förklarar Sergei Chemezov.

Bo Andersson har av allt att döma blivit en belastning, särskilt med tanke på att det är lokala val i september i ett Ryssland hårt sargat av ekonomisk nedgång i spåren av oljeprisras, rubelns fall och omvärldens sanktioner.

Född i Falkenberg började Bo Andersson sitt yrkesliv som militär och kom sedan till Saab Automobile. Klättrade till global inköpschef på General Motors innan han i samband med finanskrisen tog över som vd för ryska Gaz Group där han genom massuppsägningar och effektiviseringar fick företaget att vända från förlust till vinst.

2013 ombads han, som förste icke-ryss, att ta över Rysslands största biltillverkare Avtovaz. Hans hårdföra metoder för att få företaget på rätt köl har mötts av protester.

Avtovaz är i akut behov av kapitalinjektion från sina ägare. Renault Nissan har redan plöjt ner motsvarande över 19 miljarder kronor sedan man gick in som delägare 2008.

60-årige Bo Andersson säger att han vill fortsätta jobba och ha en operativ roll.

"De alternativ jag har i dag är alla kopplade till fordonsindustrin på ett eller annat sätt", säger han.

Tyck till
Tyck till