Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hävstångsprodukter liknar kasino

Handeln med hävstångsprodukter har exploderat de senaste åren. Risken är hög – med en hävstång på 15 gånger går det att mångdubbla alternativt fullständigt radera insatsen på nolltid. Det finns betydligt fler likheter med ett kasino än med vanlig aktiehandel.

De komplicerade konstruktionerna och de snåriga avgiftsstrukturerna ställer stora krav på bankerna att göra produkterna så lättbegripliga som möjligt.

När Avanza tillsammans med Morgan Stanley lanserade sina nya hävstångsprodukter förra året skedde det under parollen att nätmäklaren ”alltid har strävat efter att öka transparensen och pressa samtliga kostnader kopplade till handeln i branschen”.

Men Di:s genomgång visar att avgifterna på produkterna är upp till sex gånger så höga som konkurrenternas, enligt branschorganisationen Setipa.

Det rimmar illa med Avanzas höga svansföring om affärsidén att hela tiden göra det billigare för kunderna.

Avanza tycker dock inte att Setipas jämförelsetal ger en rättvisande bild.

Frågan är hur mycket nätmäklaren själv har engagerat sig i att hitta ett bättre mått för att jämföra avgifterna i en minst sagt snårig del av branschen.

Avanza har historiskt gjort många bra saker som har förbättrat situationen för Sveriges sparare. Och för att behålla sin position som en utmanare till storbankerna är det viktigt att inte trampa snett i den här typen av frågor.

Finansinspektionen har redan ögonen på handeln med hävstångsprodukter och ser det som ett stort riskområde.

Och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har tidigare sagt till Di att han är beredd att vidta åtgärder om situationen börjar spåra ur.

Att hitta ett gemensamt sätt att jämföra avgifter på hävstångsprodukter kan därför vara ett sätt att visa att branschen mognat och tar sitt ansvar.

Och här har Avanza en viktig roll att spela.

Tyck till
Tyck till