Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så betalar du för rätt surfmängd

  • Foto: TT

Det kan löna sig att ta reda på hur mycket du faktiskt surfar på mobilen. Då minskar risken att du betalar onödigt mycket för ditt surfande.

Att välja rätt datamängd när du skaffar nytt mobilabonnemang kan vara svårt. Hur många gigabyte du behöver varierar beroende på hur du använder telefonen, var du använder den, hur stor tillgång du har till wifi och om du har en gammal eller ny telefon, bland annat.

"Det är så otroligt individuellt. Viktigast är nästan att kontrollera om du kan ändra din surfmängd under abonnemangets gång och kontrollera att ett eventuellt byte inte ger ny bindningstid", säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.

Ett tips för att välja rätt är att titta på dina gamla räkningar för att se hur mycket surf du har förbrukat historiskt.

"Vi kanske tror att vi förbrukar mer än vad vi faktiskt gör. Har du inte redan en specificerad räkning kan du begära att få det", säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

Teleoperatörerna erbjuder ofta möjligheten att komplettera din datamängd när mängden som ingår i ditt abonnemang är slut. Kostnaden för en extra gigabyte brukar ligga på omkring 70 kronor. Köper du ofta extra datamängd till mobilen kanske det är dags att fundera på att byta abonnemang. En hundralapp mer per månad kan ge flera gigabyte extra.

"Oftast är det dyrare att handla till än att ha en högre pott från början", säger Mattias Grafström.

När du inte är uppkopplad mot ett wifi-nätverk är streamingtjänster för film och videoklipp det som slukar datamängd snabbast.

"När det gäller barn. Tänk på att spärrar är viktiga så att det inte bara går att beställa mer via ett kreditkort till exempel", säger Camilla Brogren.

Passa på att ladda ner podcasts och liknande när du är uppkopplad på wifi så sparar du surf.

En annan viktig aspekt på mobilsurfandet är att kontrollera att det faktiskt finns täckning för ditt abonnemang där du brukar vistas. Majoriteten är i dag nöjd med sin täckning, enligt en undersökning från Post- och telestyrelsen (PTS). Men fler klagomål har dykt upp som gäller täckningen inomhus. Vissa nya hus är isolerade på ett sådant sätt att mobiltäckningen försämras.

"Om det är möjligt, be att få prova om abonnemanget fungerar där du bor. Men se till att få villkoren för ett eventuellt provavtal skriftligt", säger Camilla Brogren.