Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Öra för svängningar i musiken

  • IBLAND SMÄLLER DET TILL. ”Musik är som vilken handelsvara som helst, men det är lottsedelsmomentet, alltså att ett band kan smälla stort, som är det roligaste”, säger Johan Hargeby, till höger, här tillsammans med Calle Schewen, medgrundare. Foto: Jesper Frisk

Efter 30 år i musikbranschen är Sound Pollution ett av Sveriges mest framgångsrika rockmusikbolag.
För några veckor sedan vann deras tidigare band Ghost en Grammy Award och nu gör de en av sina största satsningar någonsin.

1986 bestämde sig Johan Hargeby och Calle Schewen för att öppna musikbutiken House of Kicks på Yxsmedsgränd i Gamla stan, Stockholm.

Beslutet, och många andra efter det, skulle inte fattas av någon som visste något om musikbranschen, enligt Johan Hargeby, medgrundare av och vd och ordförande för Sound Pollution.

”Både jag och Calle kommer från den första punkgenerationen. Vi hade ingen affärsplan utan gjorde något som blev ett resultat av tid och rum. Vi var inte rädda för att prova och brann för tuffare musik”, säger han.

Calle Schewen och Johan Hargeby började importera skivor och på kort tid hanterade de exklusiva rättigheter och representerade flera utländska skivbolag i Sverige.

”Där började vi bygga en grossistverksamhet utan att veta om det och sålde till andra butiker – och sedan hade vi lite tur. Vi kommer från punkeran vid slutet av åttiotalet när Sverige visade sig vara bra på dödsmetall och vi blev marknadsledade inom den genren”, säger Johan Hargeby.

Distributionen gjorde att företaget snabbt ökade sin omsättning från ett par till 40 miljoner kronor och trots att tillväxten pekade uppåt var Calle Schewen och Johan Hargeby överens om att de hade tagit House of Kicks så långt de kunde med egna medel vid slutet av 1990-talet. Då bestämde de sig för att sälja företaget till skivbolaget MNW.

Efter försäljningen blossade interna strider upp och Calle Schewen och Johan Hargeby kunde snabbt konstatera att de hade gått till fel köpare. MNW ville ta House of Kicks i en kommersiell riktning som de hade jobbat hårt för att undvika.

”Men jag ångrar det inte eftersom det var lärorikt. Vi hade aktier värda 100 Mkr och fick bra betalt”, säger Johan Hargeby.

De bestämde sig för att ta ett steg tillbaka, men insåg snabbt att de båda personligen utgjorde en betydande del av House of Kicks varumärke och nätverk.

”Vi hade kvar plattformen, så vi startade en ny distributionsverksamhet, som vi döpte till Sound Pollution, och fick snabbt några av våra största framgångar hittills. Det mesta av de vi hade sålt fick vi tillbaka eftersom de utländska skivbolagen följde med oss från House of Kicks.”

I samband med starten av Sound Pollution tillkom en ägare, Johan Haller, som tidigare hade varit försäljningschef på House of Kicks.

”När jag och Calle hade bestämt oss för att starta om ville vi ha med honom. Det mesta av pengarna vi hade tjänat på den tidigare affären hade försvunnit i it-bubblan, men vi tog det vi hade kvar och startade bolaget. Vi sa till honom att han skulle få 20 procent om han följde med oss. Och så blev det”, säger Johan Hargeby.

Företagets huvudsakliga verksamhet blev, och är än i dag, distribution av digital och fysisk musik, samt en butik på Stora Nygatan, som ligger en tvärgata bort från den gamla butiken.

Utöver Sound Pollution driver Calle Schewen, Johan Hargeby och Johan Haller skivbolagen Black Lodge, Wild Kindgom och förlaget Sound Pollution Songs, som förvaltar rättigheter till musikaliska verk.

”De bolagen har vi startat för att skydda våra tillgångar och öka de digitala rättigheterna och förlagsrättigheterna. Det är det som är intressant ur ett ägarperspektiv.”

Musikbranschen domineras av ett fåtal multinationella bolag som har 97 procent av marknaden, enligt Johan Hargeby.

”De styr villkoren och vilka tekniska modeller, betallösningar och distributionsformer som ska gälla. Nu står branschen inför frågan ’vad finns bortom strömning av musik?’.”

Branschen präglas fortfarande av digitaliseringens tekniska och administrativa utmaningar, men är nu förbi den tuffa tiden när rättigheternas värde sjönk till följd av nedladdning och den digitala anpassningen inte hängde med.

”Under de åren var man tvungen att hålla ut. Om vi hade gett upp hade vi inte haft några rättigheter kvar i dag. Nu finns legala alternativ som till exempel Spotify och vi har börjat investera och göra nya skivor. Under några år vågade man inte det.”

Den största fördelen med teknikskiftet är att branschen nu har två affärsområden, enligt Johan Hargeby.

Den totala fysiska försäljningen sjunker, på bekostnad av den digitala, men är stark på vissa marknader.

”I exempelvis Tyskland, som är en av våra största och bästa marknader, säljs det massor av fysiska produkter”, säger Johan Hargeby.

Ett av de band som i början gav ut sin musik hos Sound Pollution är metallgruppen Ghost som för några veckor sedan vann en amerikansk Grammy Award för låten ”Cirice”.

Närmast satsar Sound Pollution på Imperial State Electric och rockbandet Rival Sons som är förband till Black Sabbath på deras världsturné.

”Rival Sons platta kan bli en av våra största hittills här i Sverige. Det roligaste är när man lyckas med något internationellt.”

Tyck till
Tyck till