Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Mitt Di Meny
Start Nyheter

Hjälper företagen att hjälpa

  • RÄDDARE I NÖDEN. Ett av Unicefs många hjälpuppdrag är att distribuera förnödenheter runt om i världen. Foto: Myo Thame

Annika Bränning blir ny insamlingschef för Unicefs företagsavdelning.
Hon ska leda samarbeten och hjälpa företag att ta etiskt ansvar som får allt större plats i affärsstrategierna.

Hjälporganisationen Unicef Sverige är en av många hjälporganisationer som samarbetar med företag för en bättre värld.

Annika Bränning, som senast har varit sponsorchef på Vattenfall, blir nu ny insamlingschef för organisationens företagsavdelning.

”Under hösten har jag varit volontär på ett flyktingboende där jag har fått träffa barn från bland annat Syrien. Där väcktes något i mig och jag ser verkligen fram emot att bidra till barns rättigheter i hela världen”, berättar hon.

Annika Bränning, som har gjort en lång karriär inom Vattenfall med ansvar för bland annat marknadsföring och försäljning, tycker att steget från näringslivet till ideell sektor är naturligt eftersom hennes personliga engagemang för barnrättsfrågor har växt.

”Jag har tidigare jobbat med den här typen av samarbeten fast inom sponsring”, säger hon.

Per Westberg, Unicef Sveriges vice generalsekreterare, är övertygad om att Annika Bränning kommer att leda Unicefs företagssamarbeten i rätt riktning.

”Vi är väldigt glada över att Annika Bränning blir ansvarig för vårt arbete riktat mot företag. Hon tar med sig värdefulla erfarenheter från näringslivet inom en rad olika områden, till exempel försäljning, socialt ansvar och sponsring”, säger han.

Samarbeten med företag, som till exempel H&M och Ikea, utgör en tredjedel av Unicefs intäkter och är direkt avgörande för det hjälparbete som bedrivs.

Samtidigt får näringslivet allt fler anledningar att ta socialt ansvar. Bland annat visar flera undersökningar att etiska och hållbara beslut går att räkna hem i ekonomiska termer.

”Det handlar om att kunder och medarbetare ställer allt högre krav på en etisk verksamhet”, säger Annika Bränning.

Tyck till
Tyck till