Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

”Ett mål ska inte hindra oss”

  • Ulf Lilius, B&B Tools. Foto: Jann Lipka

5 frågor till Ulf Lilius, vd för B&B Tools.

Vad hoppas du att uppdelningen av B&B Tools som ni annonserade i samband med bokslutet ska leda till?
”Vi gör det för att göra B&B Tools tydligare och mer effektivt. En viktig del är att göra våra produktvarumärken mer självständiga så att de kan driva sin egen tillväxt.”

Det enda nyckeltal som ni styr verksamheten med är R/RK som fokuserar väldigt mycket på kassaflöde och kapitalbindning. Har det skapat ett överdrivet fokus på kassaflöde som har hämnat tillväxten senaste åren?
”Vi hade samma nyckeltal när vi hade god tillväxt och även bolag som Addtech och Lagercrantz använder R/RK. Skälet till att vi inte har växt de senaste åren är att vi har koncentrerat oss på att få ned nettoskulden. Nu har vi kommit ned till en betydligt bättre nivå. I vår verksamhet med handel är kapitalbindningen väldigt viktig och kommer så att förbli.”

Vore det inte bra att komplettera R/RK med ett tillväxtmått?
”Vi har valt att inte ha något tillväxtmål eftersom det inte är relevant med en viss tillväxt varje år. Styrelsen vill inte binda sig till ett visst mått. Om vi hittar bra förvärv så ska inte ett mått hindra oss från att göra affären.”

Ni äger cirka 120 av Tools totalt 166 butiker. Resten är partnerägda. Hur ser du på den relationen?
”Det är ingen stor fråga för mig. Det är bra med partnerägda butiker eftersom det kräver att våra egna produktbolag är på tårna.”

Hur ser du på marknadsförutsättningar för B&B Tools, man har ju pratat om det postindustriella samhället?
”Jag har inte sett någon stor förändring om vi tar det långa perspektivet. Om något ser jag att allt fler företag flyttar hem eftersom produktionen blir mer automatiserad och att det har visat sig finnas problem med outsourcing till låglöneländer. Sedan är vår tillgängliga marknad så stor, runt 45 miljarder kronor, att det går att växa även om marknaden inte visar hög tillväxt.”

Fotnot: R/RK = (omsättning * täckningsgrad) – kostnader / varulager + kundfordringar – leverantörsskulder

Tyck till
Tyck till