Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Takatas farliga krockkuddar svåra att fixa

Arbetet med att ersätta de potentiellt dödliga komponenterna i krockkuddarna från Takata är betydligt svårare och mer tidskrävande än förväntat. För det japanska företaget Takatas rivaler, Autoliv och Daicel, innebär det att de måste anpassa sina produkter så att de passar i de gamla krockkuddarna. Det är arbetet är tekniskt svårt och tar lång tid att genomföra, rapporterar Reuters.

"Vi måste ta fram en liknande gasgenerator med ungefär samma specifikationer som originalet. En process som vanligtvis tar 2-3 år måste nu genomföras inom ett fåtal månader", säger en chef hos en av Takatas konkurrenter som vill vara anonym till nyhetsbyrån.

Svenska Autoliv bekräftar att det tar längre tid än förväntat. "Vi ser leveranser av upp till 20 miljoner gasgeneratorer som tar längre tid att leverera än förväntat eftersom vi inte har exakt likadana produkter som originalet och att det måste ske en design- och valideringsfas för varje modell", säger Autolivs talesperson Thomas Johansson till Reuters.

Takata har tvingats till återkalla miljontals bilar på grund av felaktigheter i krockkuddarna. Bakgrunden är defekter som gör att de exploderar alltför kraftigt, ett fel som resulterat i tio dödsfall och mängder med skador runt om i världen.