Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Lyckoslanten fyller 90 år

  • Foto: Claudio Bresciani/TT

Den klassiska barntidningen Lyckoslanten om ekonomi och sparande fyller 90 år i år. I nästa vecka delas den ut till 350 000 mellanstadiebarn över hela landet.

Lyckoslanten gavs ut första gången 1926 på initiativ av Sparbanksföreningens avdelning för sparpropaganda. Syftet var "väckande och underhållande, särskilt hos mindre bemedlade, av håg till sparsamhet". Det mesta kända inslaget blev den med moderna mått mätt kraftigt moraliserande serien Spara och Slösa som skulle lära barnen dygderna med sparande.

Under åren har tidningens spridning varierat. Som störst var tidningen i slutet på 1950-talet med nästan en miljon i upplaga. Den distribuerades då av sparbanksföreningar och dåvarande Postsparbanken. De sparbanker som var aktiva i att sprida tidningen fick tydlig utdelning i form av insättningar på banken.

Nu är det Swedbank som står för Lyckoslanten i samarbete med Vi Media. Swedbanks privatekonom Arturo Arques är chefredaktör och ansvarig utgivare. Enligt honom behövs en tidning för barn om ekonomi även 2016.

"Det finns flera undersökningar som visar att vi i Sverige pratar väldigt lite om ekonomi med våra barn, både hemma och i skolan. Många får problem att skapa en sund och hållbar ekonomi, inte minst som unga vuxna när det flyttar hemifrån", säger Arques.