Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Världens rederier tvingas skrota jätteskeppen

  • Foto: Bloomberg

För åtta år sedan kunde världens råvarufraktande rederier tjäna 1,7 miljoner kronor per dag på sina största skepp. Branschens förhoppningar om tillväxtmotorn Kina slog fel. Nu skrotas rekordmånga av jätteskeppen.

Efter finanskrisen storsatsade världens fraktrederier på monsterskeppen i storleksklassen capesize. Megaskeppen har en genomsnittlig kapacitet på 150.000 ton dödvikt och används normalt för att frakta järnmalm och kol. Branschen hoppades på en fortsatt hög tillväxt i Kina och därmed fart i världshandeln. Sedan 2008 har antalet fraktskepp i klassen dubblerats till 1.655 stycken, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Satsningen slog som bekant fel. Den kinesiska ekonomin bromsar in och i takt med den saktar världshandeln in. I år väntas mängden kol och järnmalm som skeppas falla för andra året i rad. Inte sedan 1990-talet har rederinäringen sett en sådan nedgång över mer än ett år.

Konsekvensen av den lägre efterfrågan och det rekordhöga utbudet av capesizeskepp är lägre intäkter. Baltic Dry Index, ett index som följer prisutvecklingen för råvarutransporterade fraktfartyg, har fallit 12 börsdagar i rad. Delindexet som följer prisutvecklingen på capesizeskepp har rasat 56 procent sedan årsskiftet.

När marknaden för jätteskeppen var som bäst 2008 kunde rederier tjäna 200.000 dollar eller 1,7 miljoner kronor per dag och skepp. I dag beräknas istället den dagliga förlusten till 14.000 dollar eller 117.000 kronor enligt Bloomberg.

Det finns två alternativ kvar för rederier som har svårt att hitta kunder eller köpare – ställa av fartygen eller skrota dem. De allra flesta capesizeskepp är så stora att de inte kan passera genom Panama- eller Suezkanalen och att hitta kajplatser är därmed varken enkelt eller billigt. Att parkera ett fartyg av den storleken i Bruneibukten utanför Malaysia kostar till exempel 36.000 dollar eller 301.000 kronor per dag, enligt Bloomberg.

Under 2015 demolerades rekordhöga 93 capesizeskepp. Enligt rederianalytikern Herman Hildan vid Clarkson Platou Securities räcker inte det. Till Bloomberg säger han att 340 skepp i storleksklassen skrotas för att få balans mellan den låga efterfrågan och det rekordhöga utbudet.

Hittills i år har 29 fartyg skrotats. Det är fler än vad som skrotades under hela 2014 och en snabbare takt än under fjolåret. Men redan i slutet av februari hade de ersatts av drygt 30 nya skepp i storleksklassen enligt nyhetsbyrån Reuters.

”Jag tror att vi behöver ett år av seriös smärta innan det finns något hopp för en förbättring under 2017 eller 2018”, sa en Singaporebaserad fartygsmäklare då till Reuters.

Tyck till
Tyck till