Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Maskrosbarnen blev företagare

  • IDEALT SKAL. Filip Ummer och Joachim Lindström slog ihop plånboken och mobilskalet, en produkt som då inte fanns på marknaden. Foto: Henrik Lenngren Foto: Henrik Lenngren

På 1990-talet var mat på bordet och fungerande el ingenting de tog för givet. Nu har Joachim Lindström och Filip Ummer gjort resan från maskrosbarn till fullfjädrade entreprenörer.
Genombrottet kom när de lanserade ett trendigt fodral som ersättare till tråkiga mobilskydd.

För ett år sedan såg livet inte riktigt ut som det gör i dag för Joachim Lindström och Filip Ummer.

Då levde duon i ett strukturerat kaos med kontoret instuvat i en bostad och med en ljudkuliss som förde tankarna till en förskoleavdelning.

”Mina barn sprang omkring i huset så vi fick ta emot viktiga samtal i bastun eller utomhus. Vissa dagar var hela villan full med kartonger”, säger Joachim Lindström.

I dag har virrvarret förbytts i tydliga visioner, i takt med att deras företag vuxit – från en miljon kronor i omsättning 2013 till att budgetera för 50 Mkr i år.

Affärsidén, som lockar kunder inte bara i Sverige utan även i USA, Storbritannien, Tyskland, Japan och Hongkong, går ut på att tillverka och sälja designade mobilfodral.

Idén föddes när Filip Ummer ville testa att kombinera plånboken med mobilskyddet. I rask takt såldes 10.000 exemplar.

”Många ’modetjejer’ köpte och profilerade sig med produkten i sociala medier. Det gav spridning. Företaget genererade vinst men såldes senare och först då kunde vi slå våra huvuden ihop och tänka större vilket blev starten för den verksamhet vi driver idag”, berättar Filip Ummer.

Med varumärket Ideal Of Sweden gav man sig 2013 in på en marknad som kryllade av konkurrenter som mer eller mindre ägdes av stora distributörer.

”Men just då var vi inte ett dugg rädda. Vi såg bara enorma möjligheter. Produkterna var överlag både fula och riktigt usla. Smarta fodral som kombinerade plånbok med skydd fanns inte ens. Kunderna tvingades helt enkelt att bära något fult för att skydda sin telefon”, säger Joachim Lindström.

Med ambitionen att ta mobilplånboken till ”nästa nivå” utvecklade man en ny variant av avtagbart skal med magnetiska fästen.

”Vi hade en tydlig plan på ett koncept med smarta fästen till telefonen eftersom den ofta användes som GPS, för att läsa recept i köket och mycket annat.”

I dag fungerar företagets skal, fodral och magnetiska fästen sömlöst tillsammans och finns anpassade för samtliga telefoner på den internationella marknaden.

”Tidigare har kunden behövt välja mellan ett trendigt skal och en funktionell praktisk mobilplånbok. Vi kombinerar funktionaliteten av mobilplånböckerna och dess förvaring med trendiga och snygga skal”, säger Joachim Lindström.

Han konstaterar att marknaden för mobiltillbehör, som är snabbföränderlig, omsätter cirka 60 miljarder dollar och väntas öka med sju procent per år till 2025.

”20 procent av marknaden är skyddande fodral, som vi fokuserar på. Den största konkurrensen finns i lågpriskategorin där det är lätt att komma igång och även för stora kedjor att ta fram en egen produktlinje. Det handlar helt enkelt om att köpa något billigt och sätta sin logga på. Vi gör något helt annat”, säger Filip Ummer.

Ideals produkter säljs online på egen hemsida, Amazon och Cdon, men man finns också hos återförsäljare som 3-butikerna, Telia, Media Markt och Åhléns.

Resan mot tillväxt och svarta resultatsiffror har dock inte varit helt oproblematisk. Under det första året var man nära konkurs, inte minst på grund av en försvagad krona.

”Vi var färska på marknaden och vågade inte justera våra priser mot våra nya kunder. I efterhand skulle vi nog ha agerat lite annorlunda. Det var frustrerande att Riksbanken medvetet tryckte ned värdet på kronan för att få upp inflationen. Det höll på att sänka oss. Samtidigt gick en av våra största kunder ihop med en annan stor kedja och inköpen och sortiment flyttades till Norge med deras befintliga leverantörer.”

När vände det?
”När onlineförsäljningen tog fart. Nyckeln var att fördjupa oss i sociala medier och generera försäljning den vägen. Samtidigt fick vi in några nya stora kunder och lyckades vända ett kraftigt minusresultat till bra vinst. I dag har vi en annan stabilitet i bolaget. När det stormade förlitade vi oss på två stora kunder.”

Joachim Lindström och Filip Ummer, som känt varandra sedan barnsben, har alltid försökt tjäna pengar. I tonåren sålde de läsk i de långa bilköerna i Söderköping.

”Vi gillade att hitta på små enkla saker som genererade egna pengar. Det var aldrig tal om något jobb och vi såg det aldrig som något jobbigt, tvärtom”, konstaterar Joachim Lindström.

Ni är så kallade maskrosbarn. Hur har detta påverkat er som entreprenörer?
”Avsaknaden av pengar har varit nyckeln till att vi behövt vara kreativa och ta ansvar som väldigt unga. Som barn i Söderköping bodde vi bägge med ensamstående mammor och under sämre ekonomiska förhållanden. Det kunde givetvis vara jobbigt när elen stängdes av eller när det saknades mat på bordet, men lösningarna och de egna indrivande aktiviteterna har aldrig varit det. Vi valde inställningen att det är kul att skapa och tjäna egna pengar – och det har följt med än i dag.”

Tyck till
Tyck till