Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

M svänger om snabbtåg

  • ”Min känsla är att vi inte är ensamma i alliansen att känna en stark oro för den här utgiftsökningen”, säger Ulf Kristersson. Foto: TT

Moderaterna håller på att svänga om höghastighetsbanan och är nu starkt skeptiska till projektet. Inom några månader ska partiet ge ett definitivt besked som kan avgöra snabbtågens framtid.

Budskapet inför valet 2014 var glasklart. Alliansen skulle genomföra den största gröna investeringen i Sverige någonsin. Satsningen på en ny höghastighetsbana kryddades med ett löfte om minst 100.000 nya bostäder.

Den nuvarande M-ledaren Anna Kinberg Batra slog fast att kopplingen mellan infrastruktur och bostadsbyggande är central för att skapa jobb och tillväxt.

 ”Därför är Sverigebygget – framtidssatsningen som alliansen presenterade i Almedalen – så viktigt”, skrev hon i en debattartikel i Göteborgsposten några veckor före valet (25/8-2014).

 Di har i en serie artiklar granskat det nya snabbtågsprojektet och kan nu rapportera att Moderaterna är på väg att göra en helomvändning. Enligt Di:s källor är partiledningen är djupt skeptisk till projektet och ser med oro på de skenande kostnaderna.

 När planerna presenterades 2014 beräknades notan landa på 140 miljarder kronor. Den har nu stigit till 190-320 miljarder. Dessutom tillkommer tiotals miljarder som ännu inte lagts in i Trafikverkets kalkyler.

 Ulf Kristersson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson, ser kostnadsökningen som anmärkningsvärd.

 ”Jag är bekymrad, man måste veta vad man gör så att man inte tränger ut alla andra infrastrukturinvesteringar under lång tid framåt”, säger han.

 Höghastighetsbanan är den i särklass största infrastrukturinvesteringen i modern tid.

 Enligt regeringen är det viktigt med en bred samsyn i riksdagen för att man ska gå vidare med projektet.

 I förra veckan fick Trafikverket i uppdrag att snabbutreda en upprustning av den befintliga stambanan, som ett alternativ till den nya höghastighetsbanan.

 ”Vi är nog inte ensamma just nu om att se både behovet av bättre tågkommunikationer, men också att se problemen med så stora utgiftsökningar”, säger Ulf Kristersson.

 Trafikverkets utredning ska vara klar senast den 31 maj. Kort därefter, i juni, ska myndigheten redovisa en ny kostnadsprognos.

 Innebär det att Moderaterna kommer att ge ett definitivt besked före sommaren?

 ”Ja, det är jag helt inställd på”, säger Ulf Kristersson.

 Di har tidigare berättat att flera ledande M-företrädare, däribland den dåvarande finansministern Anders Borg, var emot snabbtågsprojektet redan från början.

 Enligt uppgift arbetar nu Moderaterna med att se över andra – billigare – alternativ, samtidigt som det pågår intensiva diskussioner inom alliansen.

 ”Min känsla är att vi inte är ensamma i alliansen att känna en stark oro för den här utgiftsökningen”, säger Ulf Kristersson.

Trots att både allianspartierna och de rödgröna gått till val på att bygga den nya höghastighetsbanan finns en omfattande kritik.

 Flera regionala företrädare för Centerpartiet gick tidigare i veckan ut och uppmanade regeringen att stoppa snabbtågsplanerna. På torsdagen fick de uppbackning av Liberalernas tyngsta företrädare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Parallellt löper Trafikverkets nya utredning om den den befintliga stambanan.

 Men hittills har inget parti på partiledarnivå valt att offentligt gå ut och dödförklara projektet.

 ”Ingen vill vara först att hoppa av tåget. Men vi ser bit för bit hur båda sidor släpper prestigen och tonar ned förväntningarna”, säger en M-källa.