Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Hugo Boss kämpar mot dalande resultat

  • Modekedjan Hugo Boss. Foto: Bloomberg

Stark tillväxt i den europeiska marknaden var en av drivkrafterna för modemärket Hugo Boss under 2015. Högre kostnader för marknadsföring har dock tyngt resultatet, och väntas fortsätta göra det under 2016.
Det skriver Ritzau och Bloomberg News.

Hugo Boss omsättning steg under fjolåret med 9 procent till 2,8 miljarder euro, eller 26 miljarder kronor. Medan Europa drog upp tillväxten sjönk försäljningen i Nord- och Sydamerika samt i Asien - delvis på grund av negativa valutaeffekter.

Rörelseresultatet sjönk med 1 miljon euro till 448 miljoner och på nedersta raden minskade resultatet med 15 miljoner euro till 319 miljoner.

För 2016 räknar Hugo Boss med att rörelseresultatet före ned- och avskrivningar, ebitda, krymper med ett "lågt ensiffrigt procenttal". Försäljningen väntas dock öka något trots att intäkterna från Kina kommer att pressas då bolaget där lägger ned 20 butiker.

Utdelningen föreslås bli 3:62 euro, vilket är detsamma som föregående år och i linje med analytikernas förväntningar som var på 3:65 euro.

Hugo Boss-aktien har under de senaste tolv månaderna fallit hela 54 procent efter upprepade resultatmissar från bolaget. I mars 2015 meddelade Hugo Boss att det skulle missa årets försäljningsmål. I oktober samma år sänkte bolaget prognosen för årets resultat, och i februari i år var det dags för ännu en vinstvarning. I slutet av februari avgick Hugo Boss vd Claus-Dietrich Lahrs som en följd av alla missar.

Hugo Boss nuvarande strategi, att förflytta sig "upmarket" och satsa på mer exklusiva damkläder, är enligt Citigroups analytiker Thomas Chauvet klok. Problemet är att bolaget samtidigt ägnar sig åt att rea ut stora delar av utbudet, både de billigare och de dyrare varianterna.

Flera europeiska modehus har under det senaste året kämpat med vikande efterfrågan i Asien, särskilt i Kina och Hongkong.

Tyck till
Tyck till