Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter Analys

Anders Hägerstrand: Kvalitén på gruvan stora risken

Boliden gör sitt största förvärv hittills när metallbolaget köper Finlands största gruva, Kevitsa, av den finansiellt pressade kanadensiska gruvjätten First Quantum. Det stora frågetecknet är kvalitén på gruvan.

Förvärvet av nickel- och koppargruvan Kevitsa, som ligger i norra Finland, för sju miljarder kronor förefaller ur flera synvinklar passa Boliden perfekt.

För det första är nog tajmingen utmärkt – ur flera aspekter. Boliden köper när metallpriserna är låga. De låga priserna har slagit hårt mot många stora bolag, bland annat First Quantum, som är tvungna att sälja sina tillgångar för att stärka balansräkningen. Boliden är dock ett av få bolag i branschen som har sina finanser i skick, tack vare att bolaget inte gjorde några förvärv när priserna var höga samt efter den framgångsrika utbyggnaden av zinkgruvan Garpenberg i Dalarna.  Att Garpenberg-projektet nu är klart innebär också att Boliden har ledig kapacitet inom företaget för att utveckla Kevitsa-gruvan.

Kevitsa ligger geografiskt perfekt för Boliden som har en tydlig nordisk profil. Det är nära att transportera tonnage till bolagets egna smältverk och det tar bara 3 timmar för bolagets gruvexperter att köra från Sveriges största koppargruva, Aitik utanför Gällivare i Norrbotten, till Kevitsa.

Avgörande för om förvärvet av Kevitsa går till historien som lyckat är givetvis att nickelpriset stiger – med nuvarande priser är inte Kevitsa någon vinstaffär.  En ytterst viktig fråga är också om gruvan håller en tillräckligt hög klass. Sedan 2012 har Kevitsa inte levt upp till First Quantums förväntningar, ökningen av produktionen har gått betydligt långsammare än förväntat. 2015 var till och med det anrikade tonnaget lägre än 2014.

Det är mot bakgrund av det låga nickelpriset och svaga produktionsutvecklingen vid Kevitsa som Bolidens aktie faller på torsdagen. Givet dessa faktorer förefaller uppfattningen på aktiemarknaden vara att Boliden borde ha prutat mer innan köpekontraktet undertecknades.

Uppenbarligen ser Bolidens vd Lennart Evrell nu stor potential för att förbättra kvalitén och volymerna i produktionen i Kevitsa. Boliden pekar på att det faktum att gruvan är så ung ger flexibilitet för att utveckla den tekniskt och operationellt. Gruvans stora reserver möjliggör också ta fram olika strategier för produktionen.

Efter den framgångsrika utbyggnaden av bland annat Garpenberg och guldgruvan Kankberg är oddsen goda för att Boliden löser problemen i Kevitsa.

Affären gör att Bolidens nettoskuldsättningsgrad stiger från 23 till 45 procent, baserat på bokslutsslutssiffrorna för 2015. Det är fortfarande en acceptabel skuldsättningsnivå, särskilt då mycket talar för att vi befinner oss i botten av gruvcykeln.