Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Adlibris får kritik av Konsumentverket

  • Foto: Dan Hansson/TT

Konsumentverket riktar hård kritik mot nätbokhandeln Adlibris marknadsföring och köpvillkor.

Konsumentverket har gjort en granskning av Sveriges största nätbokhandlare och myndighetens tjänstemän är inte nöjda med vad de funnit.

Konsumentverket slår ned på tre punkter: kundernas returrätt, kundernas val av fraktsätt och näthandlarens kundinformation

På sin hemsida skriver Adlibris att kunden måste skicka tillbaka varan med Posten, inga andra fraktbolag. Det strider mot distansavtalslagen menar Konsumentverket som säger att e-handlaren inte får ställa upp villkor för hur återsändandet ska ske.

Adlibris kräver också att böckerna som skickas tillbaka måste vara i nyskick. Men enligt lagen ska kunden även kunna skicka tillbaka använda varor om de bara betalar företaget för värdeminskningen.

Enligt marknadsföringslagen ska det finnas ett standardformulär tillgängligt så att kunderna innan de handlar enkelt kan läsa hur de tillämpar ångerrätten, något sådant finns inte tillgängligt på Adlibris.com enligt Konsumentverket.

Nu har näthandlaren fram till den 22:a mars på sig att tala om vad de ska göra för att åtgärda bristerna.

 

 

Tyck till
Tyck till