Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

”Vi måste skapa ett nytt VW”

  • KUPP MOT VOLKSWAGEN. Biljättens försäljningschef Jürgen Stackmann sträcker ut en hjälpande hand till Simon Brodkin efter den engelska komikerns protest mot företagets utsläppsfusk. Foto: Chris Ratcliffe

Det är inte över förrän det är över för Volkswagen. I skuggan av en rad spektakulära världspremiärer på bilsalongen i Genève slåss den tyska biljätten fortfarande mot efterspelet av dieselskandalen.
Priset som Volkswagen måste betala för att få slut på dramat är blod, svett, tårar – och miljardtals kronor.

VW blev obarmhärtigt påmind om skandalen på tisdagens presskonferens på bilsalongen i Genève, då aktivister tog sig upp på scenen, kastade sig under bilarna och låtsades reparera dem, mitt under försäljningschefen Jürgen Stackmanns presentation av de nya bilarna.

”Ni såg kanske min reaktion? Jag blev naturligtvis mycket överraskad, men vi tog hand om saken med vänlighet och ärlighet och tackade till och med mannen. Men Volkswagen har nu blivit en sorts plattform för sådana här protester. Man kan inte undvika det”, säger Jürgen Stackmann till Di.

Den officiella linjen från VW-ledningen är annars att inte kommentera avgasskandalen innan den egna utredningen är klar om en månad.

När Di träffar högste VW-chefen Matthias Müller i samband med bilsalongen i  Genève säger han att 2016 blir ett avgörande år:

”Vi måste lösa problemen med dieselmotorerna, återvinna kundernas förtroende, beskriva vår strategi mot 2025 och skapa ett nytt Volkswagen genom att omorganisera hela gruppen.”

Hur långt har du kommit med det?
”Vi har 600 000 anställda, så jag väntar mig att det kommer att ta några år, men vi har i alla fall startat processen.”

Men företagsledningen är klar?
”Sju medlemmar av tio är nya, så vi har nu skapat ett nytt team.”

Men när det är premiär på nya bilmodeller förefaller den svarta hösten vara på ljusårs avstånd.

Di deltar på den exklusiva världspremiären av Bugatti Chiron, i ett av Genèves många lyxhotell.

Det är en bil som ska slå allt, med sin 8-liters motor på oerhörda 1 500 hk och sin acceleration från 0 till 300 – 300! – på 13,6 sekunder. Och, måste man lägga till, en prislapp på 2,4 miljoner – euro.

Men när Bugatti-chefen Wolfgang Dürheimer börjar tala kan man för ett ögonblick tro att han inte talar om bilen, utan avser några VW-tekniker i Kalifornien, satta inför ett avgasproblem som de till slut löser genom att fuska:

”Det är en del av den mänskliga naturen att bryta gränser. Människan har alltid velat veta: hur långt kan vi gå?”

I USA anser rätt många att Volkswagen har gått alldeles för långt:

Det amerikanska justitiedepartementet har stämt VW på runt 390 miljarder kronor, samtidigt som minst 500 bilägare har lämnat in egna stämningsansökningar.

En federal domare har nu också tröttnat på att Volkswagen inte kan presentera någon teknisk lösning för att komma tillrätta med fusket i de 600 000 dieselbilar som har sålts från VW, Audi och Porsche. Domaren, Charles Breyer, har nu satt en tidsgräns till den 24 mars, då VW senast måste komma fram med en lösning som är tillfredställande.

”Jag ser det inte som en tidsgräns, utan som ett möte som ska göra att vi kan ta nästa steg för att nå en lösning. Vi är redo att presentera åtgärder”, säger Matthias Müller.

Han säger sig ha förståelse för att allmänhetens tålamod börjar tryta och menar att han själv är lika otålig.

”Det är en svår situation, men vi får inte bli paralyserade”, säger han.

Miljögrupper i USA lobbar nu dessutom för att VW ska tvingas rena den luft som bilarna har smutsat ned, när de släppt ut 40 gånger mer kväveoxider än det officiella avgaskravet.

Enligt en uppskattning gjord av MIT och Harvard kommer de förhöjda avgaserna att orsaka att 60 människor dör i förtid. Om VW kallar tillbaka och åtgärdar bilarna före årets slut skulle 130 människor räddas från en död i förtid.

Miljölobbyn vill nu att VW ska tvingas bygga laddstolpar och börja tillverka elbilar i sin fabrik i Chattanooga, Tennessee.

I Europa har VW lyckats ta fram tekniska åtgärder som godkänts av myndigheterna, men än så länge enbart för Amarok-modellen. Myndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, kommer att ta modell för modell i 13 steg – och näst i tur för godkännande står för Passat.

Även i Europa hotar nu stämningar sedan nya uppgifter hävdar att den sparkade koncernchefen Martin Winterkorn kände till fusket i nästan två veckor, men teg om saken. När nyheten sedan briserade sjönk aktiekursen med 17 procent på en dag och aktieägare förbereder nu krav på skadestånd.

På Europamarknaden har Volkswagens försäljning också darrat. I januari ökade försäljningen på de fem största marknaderna (Tyskland, Storbritannien, Italien, Spanien och Frankrike) med 7 procent – medan Volkswagen som enda märke minskade med drygt 4 procent. Detta enligt siffror från Jato.

Raset var särskilt tydligt hemma i Tyskland, minus 9 procent, och Storbritannien, minus 14 procent.

Men enligt Jürgen Stackmann är det en rest från svag försäljning i höstas:

”Vår orderingång under årets första två månader är till och med starkare än under samma tid i fjol”, säger han

I glammet på bilsalongen, med lanseringar inte bara av Bugattin Chiron utan också av Lamborghini Centenario, Audi Q2 och VW:s konceptbil T-Cross Breeze, går den tyska biljätten just nu sitt livs match.

Di frågar VW-chefen Matthias Müller:

Tänker du på all pengar som detta kan kosta Volkswagen?
”Det gör jag varje dag”.

Hur mycket kan det handla om?
”Jag har ingen aning. Verkligen ingen aning.”

Tyck till
Tyck till