Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Snålhybrider vinner mark

  • Hyundai Ioniq. Foto: Carl-Johan Lejland

  • Kia Niro. Foto: Carl-Johan Lejland

  • Toyota C HR. Foto: Carl-Johan Lejland

  • Toyota Prius. Foto: Carl-Johan Lejland

GENEVE. Biltillverkarna har i flera år använt elektrifiering för att öka effekten i sina bilar. Men nu verkar det som om snålare hybrider är på väg på allvar. Toyota har sänkt effekten i nya Prius, och både Hyundai och Kia visar hybrider för en bredare publik.

För att klara CO2-kraven har i princip alla biltillverkare någon typ av hybridlösning, men ofta handlar det om stora suvar som exempelvis Volvo XC90 eller Mitsubishi Outlander PHEV. Det är bilar som visserligen går att köra snålt men som under långkörningar, när batterierna töms, blir törstiga.

I den jämförelsen är Toyotas nya Prius intressant, den japanska tillverkaren har faktiskt sänkt den effekten med cirka 10 hästkrafter och lyckats bygga en bil med en förbrukning på 0,3 liter per mil. De första provkörningarna visar att den siffran är svår, men inte omöjlig att nå. Imponerande, inte minst som det handlar om en vanlig hybrid och inte en laddhybrid (en sådan kommer senare), med ett pris på under 300.000 kronor.

När den första Prius kom var Toyota i princip ensamma på marknaden. Men på årets Genevesalong visar koncernsyskonen Hyundai och Kia var sin modell som ska slåss i samma segment. Från Hyundai är det Ioniq som gäller. En spännande modell, inte minst som det är den första i världen som går att få som hybrid, laddhybrid eller elbil.

Hybridversionen har en 105-hästars bensinmotor som kombineras med en elmotor på 32 kW vilket ger en total effekt på 141 hästkrafter. Utsläppen av CO2 ligger på 79 g/km.

Som laddhybrid har Ioniq en räckvidd på el på 5 mil innan förbränningsmotorn måste hjälpa till. Som ren elbil har bilen en elmotor på 88 kW (120 hästkrafter) och räckvidden anges till 25 mil.

Kias modell går under namnet Niro och precis som Hyundai Ioniq hybrid har bilen en total effekt på 141 hästkrafter. Men till skillnad från Hyundais bil är Niro en cross over, en biltyp som växer i popularitet.

De koreanska hybriderna kommer till Sverige i höst. Priserna är inte officiella ännu, men Kias europachef Michael Cole chef säger att de ska ha en prislapp som gör de tillgängliga för en bred kundgrupp.

Toyota visar förutom nya Prius även den helt nya C-HR, och med den har man tagit ut svängarna i designarbetet. Toyota kallar bilen för en kombination av coupé och suv. Även C-HR går att köpa som hybrid, vilket inte är så konstigt eftersom den bygger på chassit från Prius.