Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så dyr blir Volvos elbil

  • Håkan Samuelsson med den nya V90 i februari. Foto: Henrik Montgomery/TT

GENÈVE. Volvos elbil, som lanseras 2019, kommer att kosta runt 300.000 kronor mer än en traditionell bil. Den uppskattningen gör vd Håkan Samuelsson i en intervju på bilsalongen i Genève.
"Elektrifiering är det mest realistiska alternativet till fossila bränslen som jag har sett de senaste 30 åren", säger han.

Håkan Samuelsson vill först inte ange någon prisnivå för den elbil som ska lanseras 2019, men säger sedan:

"Min bedömning är att prisskillnaden blir dubbelt så stort som för en laddhybrid".

I dag kostar en XC90 T6 651.000 kronor, medan laddhybriden T8 kostar 801.000 kronor – en skillnad på 150.000 kronor. Det skulle peka på att elbilen blir runt 300.000 kronor dyrare.

Priset skulle därmed hamna närmare en miljon kronor. Håkan Samuelsson var länge öppet negativ till elbilar, men under förra hösten skedde en plötslig omsvängning och Volvo meddelade nyheten om elbilen.

"Orsaken är framför allt att batteritekniken förbättrats. Vi kommer att ha en räckvidd på 50 mil på vår elbil. Jag är också övertygad om att kundernas aptit kommer att öka. Vårt mål är nu att tio procent av försäljningen ska bestå av elbilar och laddhybrider 2020, men jag tror att det kam visa sig vara för defensivt."

Kommer elbilen att kunna räknas hem ekonomiskt?
"Ja, det ska den göra".

Han berättar också att bilen både kommer med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift och mycket pekar på, som Di tidigare berättat, att det handlar om en version av nya XC60, som lanseras 2018.

"Det ska bli en verklig bil, en riktig Volvo, med lastutrymme som våra vanliga modeller".

Blir det också ert flaggskepp när det gäller självkörande teknik?
"Ja, det är tanken."

Han pekar på att dieselmotorerna nu kommer att bli dyrare, eftersom avgasreningen kräver bättre teknik, samtidigt som batterikostnaden sjunker – något som krymper gapet mellan konventionella bilar och elbilar.

Håkan Samuelsson bekräftar också att nya partners kan bli aktuella i framtiden, dock utan att bekräfta att det gäller it-jättarna Apple eller Google.

"Apple måste respekteras, vi måste förhålla oss till dem och konkurrera. De nya områden vi talar om med uppkoppling och självkörande bilar kommer att öppna för nya samarbeten och då inte bara med de traditionella underleverantörerna i bilindustrin. Vi ser ju hur nya företag plötsligt poppa upp i Kalifornien. Ett exempel är att vi blev första kunden från bilvärlden till Nvidias processor. De har ju bara ägnat sig åt tv-spel tidigare".

Men vad händer när de stora bjässarna i bilbranschen kör i samma spår?
"Vi har en fördel gentemot andra tillverkare. Vi ser inte utvecklingen mot självkörande bilar och elektrifiering som en möjlighet, inte som ett hot. och vi kan utnyttja vår litenhet till att vara snabbare än konkurrenterna".