close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Priskrig inom e-sport

Uppdaterad 2016-03-01 18:15. Publicerad 2016-03-01 18:13

MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan. Foto: Rikard Söderberg

De största e-sportturneringarna tävlar om att bjuda över varandra med stora prispotter. För spelarna är det guld värt.
Den nya sporten lockar nu fler tittare än ishockey.

Prispengarna inom e-sporten har ökat kraftigt på kort tid. Häromdagen kastades ytterligare bränsle på brasan. Speldistributören och utvecklaren Valve, som står bakom spelet Counter-Strike, CS:GO, höjde prispotten i så kallade majorturneringar från 250.000 dollar till 1 miljon dollar, 8,5 miljoner kronor.

Annons:

För de svenska topplagen Fnatic och Ninjas in Pyjamas är det jackpott. De har tidigare vunnit majortävlingar och framöver kan en turneringsvinst ge 4,2 Mkr.

”Det är ett blodigt krig mellan turneringsarrangörerna att ha den största prispotten. De här höjningarna speglar populariteten och det stora intresset för tävlingarna i Counter-Strike”, säger Gustav Käll på e-sportagenturen Clutch.

E-sporten är fragmenterad med många olika tävlingar, som går att se framför allt på webb-tv-plattformen Twitch. De största turneringarna som får mest uppmärksamhet är Major League Gaming, MLG, Electronic Sports League, ESL, samt den svenska arrangören Dreamhack.

MTG gick i fjol på offensiven och investerade närmare 1 miljard kronor för att skaffa sig en maktposition på e-sportmarknaden. Dels köptes 74 procent av ESL, dels svaldes Dreamhack som håller tävlingar i framför allt Skandinavien och Europa och är på väg att bryta sig in på den amerikanska marknaden.

Majortävlingar kan jämföras med grand slam i tennis, eller golfens mest prestigefulla evenemang. Normalt hålls tre majors om året. ESL och Dreamhack brukar arrangera en vardera.

”Att prisprispengarna fyrfaldigas är ett kvitto på att e-sporten växer. För oss som arrangör är det också bra. Prispengarna är en motor som ger extra status och ökar professionalismen i branschen”, säger Tomas Lyckedal, affärsutvecklingschef på Dreamhack.

Höjningen av prispotterna har varit väntad. En konkurrerande turneringsarrangör pumpade nyligen in 1,2 miljoner dollar i en tävling.

”Insatserna börjar höjas nu och det är oerhört spännande. Alla aktörer följer utvecklingen noga”, säger Tomas Lyckedal.

Även Arnd Benninghoff, vd på MTGx Digital Ventures, ser ökningen av prispengar som naturlig med tanke på hur snabbt sporten växer.

“Den drar nu globalt till sig fler tittare än ishockey och är på väg att bli större än amerikansk fotboll. Ökningen av prispengarna speglar den kommersiella utvecklingen av e-sporten och den kommer att fortsätta”, säger han.

Att Valve skjuter till mer pengar kan tolkas som ett sätt att höja ribban för eventuella konkurrenter som vill ta sig in på marknaden.

I slutet av maj sparkar en ny turnering för CS:GO i gång i USA under namnet Eleague.

Bakom står Time Warner-bolaget TBS tillsammans med WME/IMG. Eleague ska livesändas under tio veckor och bland annat ha maratonsändningar på fredagskvällar i sitt kabel-tv-nätverk.

Traditionella tv-bolag är också med på ett hörn. SVT sänder till exempel Dreamhacks alla tävlingar i år. I USA startade sportkanalmastodonten ESPN så sent som i januari en egen avdelning för e-sport.

Kampen om e-portspelarna – och dess publik – kommer att späs på ytterligare. Speljättar som Electronic Arts, EA, har aviserat att de ska starta turneringar för ett par av dess sportspel, inklusive det svenskutvecklade actionspelet Battlefield. Ärkefienden Activision/Blizzard köpte å sin sida i fjol MLG för 40 miljoner dollar, drygt 342 Mkr. Activision vill utöka och utveckla turneringar för spel de redan har i sin portfölj, som till exempel Call of Duty.

Stämningen inom e-sporten påminner allt mer om en pirayaattack där alla försöker svälja så mycket som möjligt av marknaden.

Samtidigt är det en kaka som blir allt större. Enligt undersökningsföretaget Newzoo växer den globala marknaden för e-sport med 43 procent till 4 miljarder kronor i år. Inom tre år spås omsättningen nå 9,4 miljarder kronor.

Antalet regelbundna tittare beräknas redan uppgå till 131 miljoner världen över, majoriteten av dem i åldern 14–35 år.

Det rör sig om flitiga tittare. Enbart i USA uppskattas de ägna upp till sex timmar i veckan åt att titta på e-sport.

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
I dag 1,85 SEK
2016-06-27 09:00 - 17:30
EKTA B 2,86% 66,50

Elekta B

2,86%

Skapad 2016-06-27 17:24

Aktien som
trotsade fallet

VINNARE. Ett enda storbolag steg på måndagens Stockholmsbörs.

Annons:
I dag -305,30 Pkt
2016-06-27 09:00 - 17:30
DJI -1,75% 17 095,45

Dow Jones Industrial Average

-1,75%

Skapad 2016-06-27 20:23

"Repris på
fredagen"

WALL STREET. Börserna fortsätter att handlas ned. Konjunkturkänsligt gick allra svagast.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:30 % Senaste
Elekta B 2,86 66,50
Hufvudstaden C 0,00 205,20
Nobia -17,54 74,30
Volvo B -14,53 79,40
Volvo A -14,35 79,65
Ratos AB pref -0,27 1 880,00
Världsindex
Nikkei 225 2,39% 15 309,21
Hang Seng Index -0,16% 20 227,30
FTSE 100 Index -2,55% 5 982,20
Dax 30 -3,02% 9 268,66
CAC 40 -2,97% 3 984,72
Dow Jones Industrial Average -1,75% 17 095,45
NASDAQ Composite -2,54% 4 588,51
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 13 22 3
Ericsson 9 21 5
Telia Company 7 8 3
Nokia 9 4 0
Handelsbanken 0 5 7
Atlas Copco 6 2 2
Lucara Diamond Corp 7 3 0
SAS 1 7 1
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 6 0
Concentric 5 0 0
Tele2 3 2 0
Assa Abloy 1 3 0
Unibet 2 2 0
Tieto 2 2 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Addtech 3 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
MSON A
18,18
NOBI
-17,54
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)