Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Opel Astra en stjärna

  • ÅRETS BIL 2016. Opel Astra tog hem utmärkelsen som delas ut i samband med bilsalongen i Genève. Foto: Carl-Johan Lejland

  • ÅRETS BIL 2016. Opel Astra tog hem utmärkelsen som delas ut i samband med bilsalongen i Genève. Foto: Carl-Johan Lejland

  • STOLT. Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Cars. Foto: Erik Fagerwall

Volvo XC90 hade chansen att bli Årets bil i Europa 2016.
Men efter en jämn omröstning tog Opel Astra hem utmärkelsen som delas ut i samband med bilsalongen i Genève.

Det är femte gången sedan 1964 som utmärkelsen går till Opel. Tävlingen avgörs genom en omröstning med 58 reportrar från sju biltidningar i Europa.

”Opel Astra har en del teknologi som inte är vanlig i klassen. Dessutom är den rymligare än förut och väldigt trevlig att köra”, säger Håkan Matson, bilexpert på Di och ordförande i juryn för Årets bil.

Varför vann Astra?

”Jämfört med föregångaren är bilen förbättrad på väldigt många punkter och Opel har åtgärdat modellens svaga punkter. Det är dessutom en modell som är relevant för många europeiska bilköpare, var femte bil som säljs är i den här klassen.”

Att Opelchefen Karl-Thomas Neumann var glad över utmärkelsen gick inte att ta miste på när han höjde pokalen över huvudet i en segergest.

”Det är fantastiskt att få den här utmärkelsen, den mest prestigefulla i bilvärlden. Det var tuff konkurrens i år”, säger han.

Faktum är att bilen redan har sålts i 130 000 exemplar, och det innan kombiversionen har lanserats. Den kommer till Sverige under våren.

”Vi har skapat nya Astra utifrån ett blankt papper och gått igenom varenda detalj. Bilen är både lättare och rymligare än sin föregångare och är den mest uppkopplade bilen i segmentet”, säger Karl-Thomas Neumann.

Att XC90 var nära att vinna måste ses som en stor framgång för Volvo. Det är bara andra gången som en suv är med i finalen.

”Stora och dyra bilar har en tendens att inte gå hela vägen, så det är ändå väldigt starkt av Volvo”, säger Håkan Matson.

Det var också intressant att se att de tyska journalisterna faktiskt gav XC90 flest poäng.

Opel Astra fick 309 poäng totalt, Volvo XC90 fick 294 poäng och trean Mazda MX-5 202 poäng.

”Vi är väldigt stolta över att ha kommit så långt i Årets bil. Men självklart hade vi velat vinna. Vi får fortsätta jobba ännu hårdare”, säger Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Cars.

Flera jurymedlemmar berömmer Volvos design, både exteriört och interiört, och säkerhet.

De svenska jurymedlemmarna, Håkan Matson, Jan-Erik Berggren (Expressen) och Tommy Wahlström (Vi Bilägare), gav alla Volvo XC90 sina högsta betyg.

”Volvo hade verkligen chansen i år och det var jämnt till slut. Men det är klart att den är lite dyr”, säger Tommy Wahlström.

Tyck till
Tyck till