Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Media: Ökade investeringar i Sverige

De svenska medieinvesteringarna ökade med 6,7 procent under fjärde kvartalet 2015, jämfört med samma kvartal i fjol. För helåret 2015 var medieinvesteringarna 32,9 miljarder kronor.
Det framgår av ett pressmeddelande från branschbevakaren IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.

De digitala medierna går fram kraftigt, här ökar investeringarna med 20 procent och kategorin omsätter nu nära 13 miljarder kronor. Det är som tidigare sökordsmarknadsföring, mobilmarknadsföring och webb-tv som bidrar mest till den positiva tillväxten.

Även andra mediegrupper når ett nytt all-time-high under 2015, nämligen radio, bio, utomhus och butiksmedia.

En av huvudförklaringarna till det starka fjärde kvartalet är en markant minskning av den tryckta dagspressens tapp. Under det fjärde kvartalet noteras en minskning på drygt 6 procent relativt det fjärde kvartalet 2014.

"Det är en väsentlig förbättring jämfört med de tvåsiffriga tapp som plågat dagspressen under årets tre första kvartal. Det är för tidigt att säga om detta är ett trendbrott, men minskande tapp har noterats internationellt för dagspressen", skriver IRM i pressmeddelandet.

IRM ser positivt på marknadsutvecklingen även under 2016, avslutar de.